Prinsessan av Burundi
Jag har lite frågor nu ang. mina prinsessor.
Jag har två stycken sessor, dock vet jag inte om det är hona och hane. Men jag misstänker det då en av dom har starkare svart täckning på kinderna och längre fenor samt att den andra stannar inne i grottan ungefär hela tiden. Den jag misstänker är hanen cirkulerar utanför grottan.
# Kan detta vara en hona och en hane?
Mitt kar är på 54 liter och jag har en hel del grottor. Jag har skiffer stenar (tror jag det heter) staplade lite på varandra. Jag har även 7 snäckor och vit finkornig sand. Alltså Tanganyika tema.
# Kan jag slänga in ett till par sessor?
På Zoopets hemsida står det att dom helst ska hållas i grupp om ganska 6 individer. Inte för att jag tror att dom mår dåligt av att bo ensamma med varandra utan det hade ju varit lite roligare och mer spännande att ha ett par till.
Båda är nu ca 3-4 cm. När blir dom könsmogna och börjar leka?
Just nu matar jag dem med speciellt ciklid foder från JBL men jag vill gärna ge dm mer naturlig mat.
#Vad bör jag ge dem?
Artemia som man köper i liten flaska är väl lite litet för att dom ska få tag på det?
ser ut som två honor, måste verkligen ge beröm, vilket Perfekt Malawi kar! superfint!
(Det är inte Malawi, utan Tanganyika)
Hmm, det kanske är lite svårt att se på bilden men läste du beskrivningen jag gav?
"en av dom har starkare svart täckning på kinderna och längre fenor samt att den andra stannar inne i grottan ungefär hela tiden. Den jag misstänker är hanen cirkulerar utanför grottan."
Tror du fortfarande att det är två honor?

jättefint akvarium måste jag säga! :D
#3, men det är endå perfekt malawi. jag sa inte att dina var malawi….

Tanganyika och malawi vill ju ha ungefär detsamma i akv. inredning och pH och liknande.
Att hanen sirkulerar runt/övanför och att honan vaktar inne i boet låter som typiskt ciklidbeteende. Mina palettciklider gjorde lika dant precis innan dom la rom.
#10 men mina är bara 3-4 cm …
Fick höra av en akvarist att dom måste växa ca 3 cm till för att det ska bli yngel. hmmm .

Det är mycket möjligt. Är inte riktigt insatt i Tanganyikaciklider. Men det var det som mina paletter gjorde innan dom la rom. Jag vet inte om dom kanske gör så ändå kanske.