Sänka pH-värdet.
Jag undrar hur man sänker pH-värdet i ett akvarium? Gärna en kort enkel beskrivning då jag det senaste har lite svårt att koncentrera mig på längre texter…
Tacksam för svar! :)

Du kan antingen filtrera över torv eller så kan du köpa pH-down från din djuraffär. Du kan annars lägga ner rötter. Många rötter sänker pH:t ganska kraftigt.
Okej, är det någon speciell rot man ska köpa då? Mätte mitt pH för några dagar sedan och det låg på ca 8, det är lite för högt eller? Av vad jag har läst borde det ligga runt 7. Sedan planerar jag ju att ha i fjärilsciklider bland annat lite senare och de vill ju ha lite lägre så får gärna ner det till iaf 6,5 räcker det då att lägga ner en rot tror du? Har iofs redan 2 rötter i, är det bara nya rötter som sänker pH? För vet ej hur gamla dessa är då de följde med akvariet när jag köpte det. Har heller ingen aning om vad det är för rötter.
Beror det inte lite på vad man har för sten i också? Tex. om man har kalk sten i?

Jopp. Det kan det göra. Kalksten höjer pH:t mycket. Men kranvatten har oftast högre pH än 6.5 så även om man tar ur kalkstenen så blir pH:t för högt.
Jag vet att mopanirötter sänker pH:t. Men det sänks mest i början, så är dom gamla så sänker den nog inte pH:t så mycket. Var försiktig så att det inte blir ett för drastiskt pH fall. Och koka roten länge om du inte vill att vattnet ska bli missfärgat.
Okej, tack för tipsen
Kanske ska tillägga också att akvariet startades upp för en vecka sedan, vet ju inte om detta påverkar eller inte. Jag har något svart grus i. Vet inte om det är kalksten eller inte… Känner inte igen olika stenar