Annan mat till slöjstjärtar?
Hej! Jag har alltid gett mina slöjstjärtar "vanlig" mat dvs, mygglarver både torkade och levande och flingfoder. Tänkte att detta kanske blir väldigt tråkigt i längden och undrar om det finns något annat man kan ge dem som man har hemma?, har hört om andra arter där man ger frukt, havregryn å så men jag har inte hört något om slöjstjärtar. Tacksam för svar

prova räkmix! ;)
Googla på räkmix så hittar du recept
jag har hört att flingfoder har för hög proteinhalt för slöjstjärtar, och att man därför inte bör ge dem det.
slöjstjärtar är kallvattensfiskar och har därför en annan ämnesomsättning än vad tropiska fiskar har.
det finns speciella foder för slöjstjärtar som går att köpa på vilket zoo som helst =)
jag själv köper foderkulor av märket hikari till mina slöjisar, och de växer så det knakar =)
Mina slöjstjärtar älskade att äta neontetror 

artemia kanske? annars är räkmix toppen.
Snart kommer jag ju bara att ha slöjstjärtar i fiskväg, guldbarberna ryker ju snart å guppyhannen vet jag ju inte hur länge han lever ( han är 1 år) men den dagen han dör eller om jag säljer honom så kommer jag att köpa speciellt foder för de. Flingfodret är väl mera för att jag har tropiska fiskar men jag har fastnat för slöjstjärten så de är de fiskarna jag kommer hålla på med i fortsättningen.

Ärtor, gurka, räkor :) Detta kan guppyn också äta!

Slöjstjärtar är inte extra känsliga så de lätt får förstoppning? Om så är fallet så är inte räkmixen att rekomendera..
Jag blöter upp räkmixen i lite vatten så att den lätt kan äta utan att få förstoppning å sen får den inte alls mycket men kan man ge dem frukt?, ancistrusar vet jag att de kan käka äpplen nämligen. Kan jag ge den kräftstjärtar?

det finns mat speciellt för koi Guldfisk och slöjisar
Mina slöjstjärtar äter allt, den ena har tyvärr fel på luftblåsan så den kan inte äta mat som är i ytan då den får i sig för mkt luft och sedan flyter :/
Brukar ge dem särskilt mat för slöjstjärtar som sjunker, frysta mygglarver och de brukar även äta ärtor som är till mina platys,gurka och även algtabletter som är till malarna,hah lite glupska äter allt de hittar :)
Yrrblossets Sällskapsmöss
Mina guldisar älskade växter, jag gav dom all överflödig andmat.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu