Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 2757 ggr
Johan-
0

Kräftor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon mer som har kräftor? Jag har 4 små rackare, en har rom för tillfället. De är inte lätta att fota men här kommer dagens försök =)

Johan-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
TccT
0

Man skulle kunna säga oops. Enda lagliga kräftor att ha är signalkräfta och flodkräfta. Det är olagligt att sälja och hålla alla andra arter av kräftor.

Johan-
0

finns andra här inne som har det med=)

KerstinL
0

Jag vet inte hur många som har kvar sina efter dom fått reda på att det är olagligt.., flera jag känner har avlivat sina..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Johan-
0

ojdå, här får man reda på saker…:/ Nu fick man sig en tankeställare. Tack!

KerstinL
0

Tänk på bara att om du bestämmer dig för att ta bort dom så får du inte bara hälla ut vattnet, det måste kokas först har jag för mig..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Johan-
0

jag visste inte ens om att de fanns med från början, köpte två spannar med fisk och växter från en kille som hade haft sönder sitt akvarium. Vad menar du? Allt vattnet måste kokas eller?

Cappi
0

Ja, allt vatten från ett akvarium med kräftor bör kokas innan du häller ut det. Gäller även vid vattenbyten.

anledningen är att marmorkräftor, som är det du ahr, kan bära på sporer av kräftpest. Överlever de reningverket så kan de smitta ner nya vatten med kräftpest. Dessutom kan marmorkräftor, som är en nordamerikansk art, överleva i våra svenska vatten och då kokurrera ut andra arter, inte nödvändigtvis kräftor, och ställa till stor skada på ekosystemen.

Tyvärr, det är nog bara att bita i det sura äpplet och göra dig av med dem genom avlivning.

Yeay
0

#8 Varför måste man avliva dem om man är noga med att koka vatten och så vid vattenbyte? Bara nyfiken :)

Cappi
0

Därför att de för det första är olagliga, för det andra är mästerrymmare, för det tredje förökar sig utan hanar, de blir otroligt många på kort tid, och det är nästan omöjligt att behålla alla själv. Alltså sprids då en olaglig art vidare.

Om Fiskeriverket bestämmer sig för att stoppa dessa akvariekräftor är nog akvariesajter ett av de första ställen de kommer att leta efter innehavare på….

Yeay
0

Aah, då förstår jag :)

TccT
0

Finns nog en hel del kräftor hemma hos folk ändå. Men det är värst när affärer fortfarande säljer "humrar" som är kräftor i verkligheten. Man får ju inte ens transportera kräftor eller rom så bara hoppas att folk med kräftor är riktigt seriösa. Om någon får för sig att släppa ut och det börjar dyka upp vid fiske kan knappast vara bra för akvariehobbyn.

Borde bli affärer som kollas om nu någon energi och pengar skulle läggas på sånt. Privatpersoner känns inte så troligt. Men om någon odlar och säljer olagliga kräftor och sura grannen tipsar om det kan man undra om något görs iofs.