Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 7935 ggr
Maja
1

Ligger på sidan?

Hejsan!

Vi har ett fem stycken guldfiskar (ca 15 cm långa) som vi har boendes i en damm (som vi har anlagt själva) året om. Tidigare hade vi dem utomhus på sommaren och inomhus på vintern, men nu så har vi skaffat en slags pump som ser till så att vattnet aldrig fryser under vintern så att fiskarna kan överleva och det fungerar ju jättebra!

Nu har jag sett hur en av fiskarna har börjat ligga på sidan i vattnet. Ibland ligger den på botten, ibland simmar den på sidan och ibland simmar den upp till ytan. Men alltså hela tiden liggandes på sidan.

Jag vet att vi har råkat ut för detta någon gång tidigare också och att fisken dog några dagar senare, och jag antar att samma öde väntar den sjuka guldfisken som nu ligger i vår damm.

Men varför är det så här? De är inte över 4-5 år gamla och verkar trivas jättebra i dammen annars.

• Den är stor (2,5 meter lång * 1,5 meter bred * 1,5 meter djup)
  • Täckt med en platsmatta
  • En näckros i
  • Det växer syrén och rosor runt om
  • Lite alger då och då som vi brukar döda med ett godkänt medel som man kan ha samtidigt som fiskarna
  • Vi byter lite av vattnet då och då (ibland allt och "skrubbar rent" plastmattan)

..och alla andra fiskarna har ju klarat detta och mått bra de senaste åren, så jag tvivlar på att det är någonting "fel" på dammen.

Varför blir fisken så här? Kan man göra något åt det eller kommer den garanterat att dö?

kent
0

PER Skrikandes han kan damm han.

Maja
0

Bör kanske tillägga att detta har hänt både inne i akvarium och utomhus i damm. Glad

Per-Haninge
0

Jag har precis haft en Wakin som betett sig sådär.

Nu senaste veckan så har den faktiskt repat sig och ser ut att må hur bra som helst.

I mitt fall så är jag ganska säker på att jag i min vår iver matade fiskarna för tidigt vilket kan resultera i förstoppning.

Har man en riktig tur kan det gå bra.

Men du skriver att det har hänt både inom och utomhus!

Syresätter du dammen på något sätt, annat än filtrering?

På våren innan växtligheten har kommit igång ordentligt och fiskarna är aktiva så drabbas syrebrist.

Det är jättesvårt att säga något specifikt men det kanske kan ge dig något att gå på?

Per/Haninge

Per/Haninge

Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.

Maja
0

#3 - Tack!

Ja, vi har en pump som filtrerar dygnet runt (både ute i dammen och när vi hade dem inomhus förrut) och denna gör vi rent rätt så ofta så den går ju alltid.

För om det skulle vara någon sjukdom så känns det ju som att alla borde drabbas och det gör de ju inte, utan de andra simmar runt som vanligt.

Jag har googlat runt lite och ser att bland annat sjölstjärtar kan ha problem med simblåsan, kanske kan vara samma problem med guldfisken som vi har? Men kan ett sådant problem uppstå efter ett par år?

Per-Haninge
0

Det kan tyvärr drabba dom i alla åldrar.

Jag har tyvärr hängt upp mig lite på att du skriver att enda växtligheten är en näckros.

MINST 25% av dammen bör bestå av växlighet för att syresättningen skall vara tillfredställande.

Jag vet att många kan klara sig ändå.

I mitt fall så syresätter jag dammen året runt.

På vintern för att den inte ska frysa igen och sommaren för att syremängden kan variera kraftigt beroende på hur mycket plant man har i.

Våren är den absolut mest kritiska tiden.

Inga pekpinnar, bara tips Flört

Är det blåsan så skulle jag råda dig att "ta bort" fisken.

Per/Haninge

Per/Haninge

Maja
0

#5 - Vi hade mer växter innan men plockade bort de mesta, vet inte om det är tänkt att köpa fler (var faktiskt och kikade på några idag). Men tack för tipset!

Skrattande

Hur "tar man bort" en fisk på bästa sätt? Bara låta den vara eller avliva den på något sätt?

Per-Haninge
0

Glömde nämna att jag vet att syrepumpen vädrar ut CO2 som är till nytta för växterna.

Mycket beror naturligtvis på hur mycket ditt filter "rör runt" i din damm.

Det kan naturligtvis vara tillräckligt för att syresättningen skall vara bra.

Det är bara lite svårt att ge råd utan att se hur det ser ut.

Jag menar inte att mästra på något vis.

Per/Haninge

Per/Haninge

Per-Haninge
0

Om jag inte minns fel så gäller reglerna för avlivning av fisk enligt följande,

man får INTE frysa den eller t.e.x spola ner den i toaletten o.s.v

Däremot så rekomenderas det att man skär huvudet av den.

Det är den minst smärtsamma metoden, även om det är otrevligt.

Jag hoppas att någon rättar mig snabbt om jag minns fel!!!

P.S

Vänta gärna tills att detta är bekräftat

Per/Haninge

Per/Haninge

Maja
0

Tack för dina svar, härligt att ha någon kunnig att diskutera med! =)

1. Först så är det ett stort filter som står vid sidan av dammen som suger upp vatten ur ett rör och renar det för att sedan spruta ut nytt, rent vatten till fiskarna.

2. För att klara sig på vintern har vi även som en stor (kanske 4-5 dm i diameter) "frigolitbit" som håller vattnet i rörelse på något sätt (vet inte riktigt vad det var den gjorde, pappa som köpte den för länge sedan) och som flyter runt på ytan.

Vi ska avvakta och se hur den är i några dagar och blir den bara sämre får vi nog ta bort den, men vi får hoppas att det bara är något tillfälligt! =)

Per-Haninge
0

Jag håller tummarna för att den klarar sig.

Per/Haninge

Per/Haninge

Maja
0

Idag hade en av de andra fiskarna dött.. Den som jag pratade om i mitt första inlägg varierar mellan att må bra och må sämre var dag. Känns så dumt att ta bort en fisk när den mår bra, men dagen efter så är den sjuk.. Åh, vad ska man göra? Kanske är bäst att ta bort den direkt så att den inte lider?

I morgon ska vi åka och köpa mer växter!

Maja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog lite bilder:

Maja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pumpen