Fjärilsciklider.
Hej.
Jag har nu länge velat skaffa mig ett akvarium igen och har då fuderat på fjärilsciklider. Tycker detta är mycket vackra fiskar men kan inte så mycket om dem. Så tänkte ställa lite frågor till er här inne som verkar ha lite större akvaristik kunskaper än mig :)
Hur stort akvarium behöver de?
Trivs de om man håller dem i grupp? Ca fem stycken?
Har läst någonstans att de ska vara ganska känsliga fiskar, något spec de är känsliga på och som man ska tänka på om man håller dessa fiskar?
Passar denna fiskarten för någon som inte hållt på mycket alls med akvaristik? Eller är de svåra att få "nöjda"?
Vill de ha något salt eller annat i vattnet?
Sedan får ni gärna berätta lite extra utöver det jag frågat, vill ha all information jag kan hitta :D
Tack på förhand! Vic.
Har nu sökt på internet lite och det verkar finnas två olika sorters fjärilsciklider, en amerikansk och en afrikansk? Det är iaf den amerikanska jag har fastnat för :)

Hallojs!
Det gjorde jag också. Hade dessa som barn & gör just nu ett experiment för att få den rätta miljön & att få dem att leka.
Köpte två härom dagen. Ett par.
Tydligen ska de som de flesta sydamerikanska ciklider växa upp i en mindre grupp för att sedan para ut sig…
- Mao jaga bort & mobba de andra som inte får vara med & bilda par tills du är tvungen att sälja dem tillbaks till affären igen för en bråkdel av det pris du gav ;-) och ändå tillslut bara få ha kvar de 2 st du ändå tänkt köpa från början..
De skulle ha ett väldigt lågt ph: 5,5-6,5 & finkornig sand att lägga sin rom i (gropar). Samt rötter. Gärna också någon växt med stora blad samt flata stenar. Allt för romläggningens skull.
Jag har mina ihop med några mindre malar, en kamphane & 4 platy samt några tetror. Fungerar kanonbra! 50 liters kar bara.
Det roliga är att artbeskrivningen säger att ph:t ska va extremt lågt för dem men jag mätte affärens vatten ur påsen…Låg på minst 7,2.
Det förklarar saken varför många större affärer som kör samma vatten i samtliga kar vägrar sälja malawi…men det är en annan historia.
Lycka till! De är superfina!!!!!
Tack för infon :) Otroligt vackra fiskar är det iaf :)