Nytt projekt!
På söndag åker jag till Uppsala (först till Edsbro för att hälsa på nya valpen) och hämtar hem ett juwel rio 180, gratis!
Sen ska det startas upp större salt. Säljer mitt 60-L salt till grannen, och tänkte lägga det jag får för det på en hink salt, lite korallsand och så mycket sten jag har råd med. Extra pumpar kör jag med allt jag har till jag har råd med 1-2 bättre. Blir ingen sump eller så heller, för pengarna stoppar det för tillfället. Ska även byta till T5rör så fort ekonimin tillåter.
En skummare av äldre modell hade jag i akvarieskåpet. Det fattas någon del, men den ska nog gå att få fart på. Helt oanvänd är den i alla fall.
Kör det ett litet tag så, sen ska jag peta i lite snäckor, krabbor och nån fisk. Målsättningen är att jag ska ha ett litet stim (kanske 6) cromisar, en mandarin och 2 kirurger (en gul och en scopas). Koraller får det bli varefter jag får råd. Kanske kan få tigga eller köpa billiga fraggar av folk med ingångna akvarier.
Upptäckte idag att kranen i pannrummet och kranen i uthuset inte är kopparförpestade. Då kan jag ta vatten där till att börja med, och förhoppningsvis byter vi rör i sommar (för mitt hår börjar byta färg nu).
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

kul att du är på gång igen och framför allt kul att höra det med kranen. då betyder det allså att det inte är brunnen eller hur ?

Näpp, brunner 'är OK!
MVH Elin

Nu är det startat. Blev inte så avancerat fråpnb början. Köpte stor hink red sea salt, 14 kg levande sten, 2 påsar levande sand och en liten stark pump.
Blandade saltet direkt i akvariet, körde sakt till 180 L, sen mätte jag det till 160 L, så jag fick ta ur och fylla på med sötvatten. Hade 4 doppvärmare i för att få upp temp, då brunnsvatten inte ör så varmt. Kokade vatten och lade i flaskor med hetvatten oxå…
När saltet var upplöst och klart, samt temperaturen äntligen var uppe i 20 grader placerade jag i stenen, sanden och hällde i bakterieflora och lite andra tillsatser. Sen var det grumligt och dant. Idag är det bättre, men nya pumpen skallrar på rutorna. Ska försöka få den tyst imorrn, och installera skummaren.
På torsdag ska jag köpa en cromis, en eremitkrabba och någon algätande snäcka, ev en sandvändande snäcka oxå. Sen ska jag vänta och avvakta ett bra tag, innan det blir mer cromisar (och senare de övriga fiskar jag vil ha.
Jag ska fylla på vartefter det finns pengar med sten. Koraller blir när det känns som att det är redo, och jag har pengar.
Belysningen får duga till det blir annat än de enklaste och härdigaste korallerna.
MVH Elin