Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1312 ggr
anne-22
0

hjälp mig förstå

jag ska köpa äppelsnäckor och såg nu något som hette posthorns snäcka vad är skillnaden? någon som vet?

KerstinL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Posthornssnäckor är en helt annan sort.., dom blir inte lika stora som äppelsnäckorna och har en annan form. Dom är dessutom svårare att kontollera förökningen av eftersom dom lägger sina ägg i små geléklumpar överallt i akvariet, det blir lätt mååånga  ; )  Det finns lite olika färger på dom t ex röda, bruna, blå och rosa.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

anne-22
0

ok!! bra förklarat tom jag förstod..ja massa snäckor vill jag ej ha det verkar svårare om de lägger geleklumpar överallt hua. tack så jätte mkt för svaret kerstinl

sussa08
0

måste bara tillägga att posthorn är inte ens helften så snygga som äpplen ;););) (enligt mig då)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Stephanie
0

Är det posthorn som är de där "skräpsnäckorna"?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

sussa08
0

Ne det är dammsnäckor :) Har en annan form på skalet.. Som en sne bulle XD

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Stephanie
0

Hah, då förstår jag Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

anne-22
0

skönt att fått förklarat lite inför köp, aldrig sett någon av snäckorna i verklighet bara på bild. var i djuraffären och inhandlade lite där fanns en som jag tror var äppelsnäcka de såg ej så slemmiga ut som jag lite trott och skalet knubbigt inte som en kringla så ska bli intr att köpa av sussa . hoppas de ej rymmer haha

Cappi
0

äpplen kan rymma ganska lätt, så heltäckanderamå, eller täckglas är nästan ett måste. Det är oftast äggstinna honor som trillar över kanten på jakt efter ett bra ställe ovanför vattenytan att lägga sin rom på.

Sänk gärna vattenytan lite, så brukar de hålla sig hemma!

sussa08
0

mina har aldrig rymt så absolut inte ett måste md täckglas odl :P har haft äpplen i allt från 10 l till 300 l :)

Cappi
0

Hur uppfostrar du dina då Sussa? Flört

Jag hör jämt små dunsar när de rymmer om inte glasen ligger perfekt!

sussa08
0

Man får ha en liten luftspalt ^^ de klättrar ju inte gärna långt över vattnet :P sen kan man ju, om man vill, bara ha en liten överliggande kant över akvariets kanter :)