Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettalger
Läst 1674 ggr
Marga
0

Algizit?

Jag har problem med alger i mitt lilla 20-liters akvarium och har efter åtskilliga försök med mindre ljus, mindre mat, rengöring , vattenbyten etc gett upp och köpt ett medel som ska hjälpa mot alger.

Men nu står jag här och tvekar… vad är det egentligen i dom här tabletterna? Det står att det är säkert för fiskarna, men stämmer verkligen det? Och sen slog det mig att jag ju faktiskt har två små algätande malar, blir dom helt utan mat?

Har någon erfarenhet av detta? Det känns som att välja mellan pest eller kolera..

Cappi
0

Jag tycker att alger liksom hör till, det är ju inget konstigt med alger i vatten. Onödiga kemikalier däremot är inte naturligt.

Det bästa botemedlet mot alger är snabbväxande växter. De konkurrerar med algerna om näringen, men är snabbare på att ta upp den. Så växterna vinner så att säga.

Vattenpest, Cabomba, hornsärv kan vara bra, men allra, allra bäst är Najas. Se om du kan få tag på det.

Flytväxter brukar också vara snabbväxande, men inte ens jag skulle förstås hälla i andmat frivilligt…….

Stephanie
0

#1 vad är Najas?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Marga
0

#1 Tack, har redan vattenpest som växer som bara attan…  Men jag har ändå långa mörka trådiga alger som växer på växterna, det ser verkligen inte alls bra ut. Detta förutom ljusgröna alger på glaset och ibland får jag för mig att det är grönt även i själva vattnet.

Byter ca en tredjedel av vattnet var fjortonde dag, kan jag byta oftare/större mängd?

Ska kolla det där med Najas, tabletterna spar jag tills det blir riktig kris…

Någon som har egen erfarenhet av Algizit?

Cappi
0

#2 Najas är en växt, den har långa tunna stänglar som delar sig efter ett par centimeter.Bladen är också långa och tunna, och hela växten växer som attan. Den böir snabbt stora buskage i akvariet. Perfekt för algbekämpning, för att inte tala om hur bra de är för yngel att gömma sig i.

Kan försöka meka upp någon bild.

#3 Byt en fjärdedel varje vecka i stället, det kan vara där du har problemet. Byt den mängden två gånger i veckan ett par veckor för att försöka få ner näringsnivåerna. Värt ett försök.

Marga
0

#4 Tack, det där med tätare vattenbyten låter som en bra idé!