Guppy vs Vild guppy
jag undrar hur man kan urskilja en vanlig Guppy från vild guppyn? (hanar)
jag har 2 st guppyn i samma storlek (som dom flesta guppysar brukar vara,sen köpte jag en till Guppy och den är dubbelt så stor i storleken,både längd och runtom och täckning är helt annorlunda (nu pratar jag inte om färgen)
såg då på butikens hemsida att dom säljer vild guppyn och vanliga guppyn, e det en vild Guppy jag köpt? frågade inte utan tog den för färgens och storlekens skull…
alla svar välkomnas,vill veta då jag vill lägga dom i olika kar
ps. har även endler men det ser man skillnad på direkt
Är det inte bara endlers som är vildguppyn? Eller finns det fler?

Mvh Stephanie 

alltså jag vet inte, alla säger så olika…man blir juh helt snurrig..vissa säger som du skrev endler=vilguppyn och andra säger att det inte är så..jag fattar noll…därför just min fråga 
i butiken fanns inga endlers (om det nu e vildguppyn) så det e juh konstigt, men det fanns guppyn jag köpte mm.
Alltså… Endlers är vildformen av guppy… Men jag tror inte att det finns någon mer "vild-guppy"?

Mvh Stephanie 

ok, men man får alltid dubbla budskap från olika människor..så det e inte så lätt 
Guppyns storlek tror jag beror på aveln, är den "asienodlad" så är den oftast lite större för dom sorterar sina yngel direkt när dom föds. På så sätt så blir inte guppyhonorna mammor för tidigt och dom växer sig större. "hemmaodlad" fisk går ju hanar och honor tillsammans hela tiden och honorna är könsmogna redan vid 3 dagar så dom hinner inte växa klart.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Ja, så är det alltid tycker jag
Är själv rätt ny på akvarier och fiskar och det är hopplöst att försöka lära sig nåt…
För varje ny person och varje ny sida man läser på, så får man annan info 

Mvh Stephanie 

ok, vad bra då att jag separerat endlerna (honorna) tillsammans med vanlig guppyhona,endler hanarna och vanliga guppyhanarna i ett och sen alla ynglerna i ett ynglekar…pust..skall få upp mitt andra akvarium snart så jag kan ha enbart endlerna i den och guppyna i den andra….
vill inte ha hybrider
tycker det e svårt att sålla Guppy ynglena nu när dom e små, får göra det när dom e lite större…
när brukar man se skillnaden på hona och hane?
#6 håller med..fast jag har haft fiskar tillochfrån under 30 års tid,men inte fokuserat mig på guppyna så mycket…har nästan aldrig haft honor och hanar i samma kar så dom fått yngel
#7 Problemet är väl egentligen att de blir könsmogna vid 3 dagars ålder, så bor de fortfarande ihop då, så kan det bli hybrider… Vet inte när man kan se skillnaden på honor och hanar.

Mvh Stephanie