Dvärgklogroda :D
Nu har jag haft min grodis i 3 veckor, och han verkar må bra :D Jag matar honom varannan dag med röda mygg.. Men han har börjat nafsa på mina andra fiskar.. när han hugger efter larverna så händer det att en fisk kommer imellan. Igår fick min Black molly ett stort hack i fenan och i morse var hon död :(
Vad ska jag göra, vilka fiskar passar grodor ihop med?
Av egen erfarenhet tycker jag inte att du ska ha groder med andra fiskar, eftersom på natten när fiskarna sover är det ganska ofta groderna tar ett par tugger av dom… :(
Mata grodan oftare,men<det kan också vara så att den har svårt att hinna med att få i sig tillräckligt eftersom grodorna ofta är långsmammare än fiskarna.
En dvärgklogroda dödar knappast en Black molly. Är det ett litet yngel kanske det kan bli mat.

#4 Den black mollyn var inte fullvuxen, kanske 3 cm bara :/
# 4 den kan visst döda en molly, om den bliter och sedan blir det infekterat, efter det dör fisken!
Tror tcct menar att den inte slukar den hel :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Om en stor fisk får ett bett i en fena och det blir infekterat kan det nog vara dax att hålla vattnet fräschare med vattenbyten till exempel.
#8 Vattnet kan vara jätte fräsht och ändå kan fisken få en inflamation elr svamp!
Kan hända men mindre troligt om bra vatten. Med så att säga skitigt vatten kan det bli problem med bakterieangrepp utan något sår på kropp/fena till och med. Black mollyn kan ha blivit stressad under natten i och för sig. Tror inte att den dog av bettet i fenan. Tänk på vilka skador efter slagsmål mellan fiskar det kan bli utan att dom dör.

#11 haha va söta dom e med mat i hela munnen :D

åhhh va jag saknar mina grodor!!! de är helfestliga när de "sjunger" 
#13 den ler lite :P
#14 varför kan du inte ha de nu?

#15 i det stora akvariet blir de mat….o mellan är det för trångt (tror jag) o i det lilla finns nog inte tillräckligt med plats för nåt…mer än det som finns…
#16 jaha ok ;) hoppas du kan få de igen nån dag. jag ska kanske köpa 2 till.

#17….
hoppas de börjar "leka" för dej…. det låter helt underbart… 
och nån gång ska jag nog få nya….
#18 vi får se, jag ska kanske köpa flera (1-2) till mina 3

jag avundas dej faktiskt….
#20 varför? för att jag ha dem? ;)

jepp
och de är sååå underbara…förutom när de ställer till konser mitt i natten…. då önskar man att man aldrig skaffat dem *fniss* men ja, jag avundas dej för att du har dem…
#22 jag får se om jag inte har samma kön på alla dem :P Annars låter dem inte ens :D
du skaffar dem också någon gång.

http://web.comhem.se/~u73609381/ en jättebra sida om dvärgklorgrodor! Där finns det väldigt mycket information om passande fiskar! =)
Vad tycker du annars om rasen? funderar på en sådan..

jo, den sidan har jag besökt flera ggr :D
Jag tycker du ska köpa grodor :D Helst ska man ha minst 2-3 st men det sa dom inte i djuraffären så därför har jag bara en, men han verkar trivas och äter ur min hand :D

vad tycker ni om rasen? ^^

#23 ja, jag gör nog det…förmodligen snarare än ja tror 
#26 åh! jag älskar dem…. man kan ju tillomed få dem handtama 
Sen är de hysteriskt söta med 

#25 så man behöver inte fler?… höhö, var det inte du som tipsade mig om sidan till och med?^^ den var väldigt bra! =)
#27 Vet du om man kan ha dem över vattnet? =) och ha dem i handen typ? =)
#28 i några sekunder kan du men du kan ju inte gå runt med den i huset över vatten ytan 

#28 tja… minas favoritställe var uppepå pumpen….som befann sej en bit ovanför vattenytan….
jag hade ju rekommenderat att det skulle finnas lite "landyta" så att säga för dem…. så de kan göra som de vill. men däremot kanske man inte ska ha de hur länge som helst ovanför vatten ytan (i handen) för jag har ingen aning om hur länge de klarar det….
men de dör ju inte av att vara i handen i 5 min… skulle väl vara av stress då…
#28 varför vill du ta ut dem?

#31 för att pussa på dem o se om det är en prins eller prinsessa? *fniss*
#30 Tror dom klarar sig över vattnet nära vattnet ett bra tag,
För dom tar ju luft över vattet tror mer dom är i vattnet för att skinnet inte ska torka ut
Men jag har svårt att tro att dom inte försöker hoppa om man håller dom i handen, eller har du lyckats hålla en utan att tjuvhålla?
#32 så kan h*n skaffa en mjukdjur för att pussa och kela med :P inte en levende djur som behöver inte gå ut ut vatten :P

#33 njääää nog vill de hoppa iväg…. men inte när jag hade handen i akvariet… då kunde de stanna kvar…
En gång så lyckades en av mina krabater ta sej ur akvariet… du kan ju tänka dej hur kul det såg ut när jag låg på alla 4 o jagade en hoppandes groda! som VERKLIGEN INTE tänkte sej bli fångatagen! hehe… den hade ju vunnit frihet där en stund 

#32 precis, för att se om det är en prins eller prinsessa xD nejmen det är mysigt =)
okej, undrade bara^^

#36 hehe… vill inte alla det???? 

#37 kanske det ^^ :P
Ingen amfibie är direkt lämplig som djur att ta upp och "gosa" med. Riktigt vattenlevande som till exempel klogrodor är klart olämpliga att göra så med.
Vill man ha ett djur att gosa med är hamstrar, råttor eller andra bättre att skaffa

#39 jo, jag tycker bara det skulle vara kull att KUNNA ta upp dem, altid roligt om de är sociala, haha xD
Eftersom klogrodor lever hela sitt liv i vatten, även om de andas luft, så är det inte alls någon bra idé att hålla dem i handen. Risken är stor att slemskiktet de har som skydd på huden skadas, och då kan det dra iväg med infektioner som följd.
Dvärgklogrodor kan torka ut på 15 minuter om det är torrt och varmt. ytterligare ett skäl att inte ta upp dem i onödan. Det verkar väl jättebra att stoppa ner handen i vattnet med lite mat, om man prompt måste hålla på med dem i handen.
Alla amfibier och reptiler kan dessutom vara möjliga smittbärare av salmonella, så pussa får man göra på något annat!!