Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1054 ggr
annie
0

Sköldpaddor??

Hej! Jag är kanske på helt fel forum nu, men jag chansar.

Sonen (8år) önskar sig sköldpadda och vi har kikat lite i djuraffären och frågat lite osv. Verkar som om vi skulle klara av det tror jag. Det är alltså vattensköldpaddor jag menar. Glad

Någon som har några tips och råd att dela med sig av? Hitta information e.dyl? Glad

Electron
0

Jag kan absolut ingenting om sköldpaddor, men har sett att på blocket finns de väldigt billiga akvarium med sköldpaddor till salu! (ibland för 500kr osv) och vad jag har förstått så vill skalman ha en landdel att ligga o sola på! Skrattande

Min rekomendation är att kika på blocket dagligen och ha inte för brottom! Ni kommer hitta bra annonser jag lovar!

sussa08
0

Sköldpadda är ju reptil, så du får nog bättre hjälp där :)

Har haft vattensköldpaddor (ett av de tråkigaste djur jag haft)

Min erfarenhet är att de är inget djur man håller p med, de stinker nå fruktansvärt och man måste rengöra myyyycket…

Jag har även haft en landsköldpadda av okänd sort, den var mycket roligare, för den kunde man ha mer ute o så… Inte lika bitska

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

mandariiin
0

tänk på att sköldpaddor blir väldigt gamla. och det finns "överflöd" av sköldpaddor, så om man sen vill omplacera dom så kan det vara svårt att hitta nytt hem. jag hade själv sköldpadda förut, och det är ett djur jag inte skaffar igen.

dom måste ha tillräckligt stort akvarium (minst 100L/sköldpadda), rätt lyse (UVB m.m.), bra mat (pellets, småkryp m.m.) akvariumet måste vara "möblerat" med både vatten och landdel så det passar just den sköldpadds art du väljer att ha.

finns massor att tänka på. och en kille på 8 år kommer inte kunna ta hand om en sköldpadda själv. men självklart om föräldrar är med på det hela och beredda på att ha ett djur så är dte inget fel mad att skaffa det. men räkna aldrig med att barnet kommer ta ansvar för vattenbyten m.m.!

[Isa96]
0

Vattensköldpaddor är inte så roliga, min systers kompis hade en sån och den bet av henne en stor del utav lillfingret, landsköldpaddor är snällare och roligare, sköldpaddor kan ju bli jättegamla, så man får tänka ordentligt på om man kan ta hand om den hela "paddans" liv. På blocket finns det bra annonser på sköldpaddor, titta där :)

/Isa96

annie
0

Tack för svar!

Ja, det är mycket att tänka på märker jag. Själv är jag sådär lagom förtjust i en sköldpadda men vi är en familj med djurintresse så det brukar ordna sig, man får läsa på Glad. Vi får se hur det blir. Kommer nog att rekommendera sonen att vänta några år åtminstone…