A. agassizii och A. cacatuoides samt SA biotop?
Som rubriken säger… Kan man ha 1 hane med ett par honor var av båda dessa apistogrammas i ett 200L? eller blir det för litet? Är dem för lika varandra så de börjar slåss? Har läst att regnbågscikliden är snällare än kakaduan… och kakaduahanar måste ha jättestort utrymme eller helst inte finnas mer än 1 hane per akvarie..
En sak till jag undrar över… jag kan inte finna så mycket info om SydAmerikanska biotoper.. hur brukar de se ut? Har förstått så långt att det är främst amazonas det handlar om.. och det finns 2 sorter… då jag gillar ljudet av det "trädkantade amazondeltat". Uttrycket har jag plockat ur en av mina nyinköpta akvarieböcker. 
Har fått för mig att man brukar använda en BTN med någon form av grenimitation eller stubbimitation inbakad, typ sådan? Sen då? haha 
Ska jag ha jättefinkornig sand (näst intill den finkornigaste rådasanden) med lite osymetriskt utrspridda stenras + en jättestor rot i mitten och massa stora växter, bland annat jättevallisnerian (eller jättemkt av spiralvallisnerian)? Och stenar + mindre rötter som bildar flertalet potentiella lekplatser åt cikliderna samt gömställen (utöver vegitationen) åt alla invånare? Eller är jag helt ute och cyklar.. ? Denna biotop känns rätt tropisk, speciellt med apistogrammas, vilket jag gillar.

En sak till, finns de någon som vet sig kunna leverera sådanna fiskar efter månadsskiftet mot en ersättning i form av valfri valuta i överenskomlig mängd?

Ni som har SA biotoper får gärna slänga upp några inspirerande bilder och några rader text som ni berättar detaljer som man inte får missa

Putt

Eller jag kanske ska köpa moduler i överkant och bygga in ett filter i samt slänga i ett par-3 rötter av större modell och tona det bakre glaset?
Här har ni en projekttråd med ett SA kar, han använder moduler… på sidan 2 ser ni när modulerna precis blivit ditsatta… och på sidan sju finns det bilder där det är uppstartat och vatten o rötter i…
Tänkte hämta lite inspiration från denna snubbe då jag verkligen gillade hans kar! :)

Är också intresserad av sydamerikanska ciklider, och olika sätt att inreda en SA biotop. Finns ju både svartvatten & klarvatten. Såg en filmsnutt på u-tube om Fjärilsciklid i vilt tillstånd. Botten var täckt av löv och rötter. Vet att färsk mangrove färgar vattnet, och att man kan använda eklöv för att få ett surare vatten.

mangroverötter färgar vattnet ganska rejält har jag märkt… men jag tänkte köpa en jättemaffig mangrove och kanske ett par andra lite mindre i size på sidan..
Modulerna tar mindre plats än en heltäckande BTN-bakgrund.
Sen är frågan, vilka växter (utöver vallisnerian) passar in i ett sådant kar?
Ang, löven vet jag inte om jag personligen gillar att ha speciellt mkt löv.. men har läst att fiskarna gillar att simma bland löv så de kanske inte är en dum idé ändå.. frågan är, vart går det att hitta eklöv som inte är halvruttna nu på våren?
Jag börjar gilla modulerna mer och mer…

skriver jag för mkt i mina inlägg så ingen orkar läsa? 

Putt
Det känns som jag är rätt ensam här om dessa ciklider och sydamerika biotopen..

puttar