Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 3970 ggr
Per-Haninge
0

Försök till att odla Neontetra

Har nu flyttat mina 200 Neontetra till 720L.

Har slängt ner boklöv och torv i större mängder.

Torven köpte jag faktiskt från en trädgårdshandel och den skulle enligt handlaren vara helt ren från tillsatser.

Jag håller noga uppsikt över fiskarna och om det inte blir några problem så blir det en otrolig skillnad i pris på torven jämfört med zooaffären.

Jag skar den i block så att det ska vara enkelt att plocka upp eller fylla på om PH:t behöver höjas eller sänkas.

Torven la jag direkt i akvariet efter att ha läst om en kille som upptäckt att ynglen levde större delen av sitt yngelliv där väl skyddade från eventuellt glupska livskamrater i torven.

Ska försöka sänka PH:t rejält och även temperaturen.

Om PH:t stannar vid önskad nivå så kommer jag att smula sönder torven som skydd för eventuella yngel.

Fick tipset om att Neonerna tydligen ska triggas till lek vid ca:20 grader vilket jag inte har hört förut.

Min tidigare lek skedde vid ca:28 grader.

Ska hur som helt bli spännande att testa

Om någon har fler tips att ge när det gäller odlingstips av Neontetra så är jag väldigt tacksam för dessa med tanke på att förra gången var ren "bontur".

Per/Haninge

Per/Haninge

Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.

JanneN
0

Hmmm

Jag har för mig att Elisabeth H, pratade om odling av Neoner, lågt Ph och i mörker har jag för mig,kan varit så att hon sakta sänkte Ph långsamt i ett mörklagt akvarium

kent
0

fisken vill ha ljus men inte äggen. därför är det bra med torv + att dom vill ha lågt ph.               Skrattandedet med temp. va nytt för mig.

Per-Haninge
3

Angående tempen så var det Ola som tipsade mig, har aldrig hört det heller.

PH:t sänks sakta och succesivt, inga som helst problem med fiskarna ännu ( med tanke på var jag köpte torven ).

Håller noggran koll på PH:t varje dag.

Har endast 2x58w som belysning, om jag ser lektendenser så kommer jag att smula sönder torvblocken så att rommen får möjlighet att ligga mörkt.

Får se hur det går.

Föressten, är det någon som vet om dom vill ha kraftig cirkulation eller inte?

Per/Haninge

Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.