Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 2152 ggr
ille
0

Guldfisk i liten skål, disskutera

Såg någon Nytt Läge som var 27/4 kl 20.00-21.00? Där hade de en ganska stor Guldfisk i en ganska liten rund skål det får man väl inte? Och så var det bara några stenar i den och typ en liten växt >:S

Disskutera och berätta vad som är dåligt med det, jag vet att det inte är bra för fisken alls, men disskutera gärna med varandra

Cappi
0

Det som är dåligtär att guldfiskar blir både stora och gamla, ingen skulle väl komma på tanken att ha en stor L-mal i en liten, liten balja?

Dessutom äter guldfiskar mycket, och bajsar förstås mycket och då blir det dålig vattenkvalitet jättefort.

I djurskyddslagen finns det bestämmelser som säger att djur ska kunna leva ett så naturligt liv som möjligt. Grisar ska få böka t. ex. och kossor komma ut och beta etc. Det gäller förstås fiskar också. Simma i ett lagom stort akvarium, ingen liten dekorationsbytta.

Däremot är det inte så att fisken blir snurrig i skallen av en rund skål, det spelar faktiskt ingen roll alls.Men i en rund skål så är det insyn från alla håll och det mår inte fiskar i allmänhet bra av alls, de vill kunna känna sig trygga någonstans för rovdjur. Guldfiskar har inte hellerett 3-sekunders minneutan kan komma ihåg mycket längre. Det finns de som får sina guldfiskar och slöjstjärtar handtama, fiskarna kommer och tar mat från handen, vilket förstås inte skulle gå om de glömde allt efter 3 sekunder.

Ingen av oss skulle väl vilja bo i en garderob?

ille
0

Jag håller med dig helt, jag tror att jag har hört att de minns i minst 3 månader iallafall

mandariiin
0

om man har en syrepump och "skärmar av" halv skålen så det inte blir samma panorama seende så får man ha fiskar i runda skålar. sen kan man självklart diskutera storlek på skål….

Cappi
0

Nja, det finns bestämelser om skålstorlek också, den bör vara 40 liter som minst, om jag minns rätt.

Däremot kan man ha snäckor och räkor i en traditionell "guldfiskskål",det kan vara jättefint.

En vanlig syrepump som ger bubblor i vattnet gör tyvärr inte särskilt mycket för att syrsätta vattnet, bubblorna är alldeles för stora för att syrsätta vattnet ordentligt. Det som ger den bästa syrsättningen är ordentlig rörelse i ytvattnet, det "slår" ner syre i vattnet. Och då har en skål alldeles för liten vattenyta i förhållande till vattenvolymen.