Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettauktioner-träffar-aktiviteter
Läst 1304 ggr
kent
0

levande foder

hej

i dag ska vi iväg och håva i naturen..jag räknar med att få en hel del cyclops och om man har tyr en del svarte mygg…våra fisk älskar levande foder. vilket liv det blir i akvariet….

Andi
0

Jag hörde att det fanns mycket med mygglarver i sjön nu. Jag ska också försöka komma ut så mina älsklingar får lite levande foder förutom artemia.

LisenN
0

Törs man håva från sjöar eller är det stor risk att man får med sej oönskade invånare (sjukdommar och parasiter)?

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Stephanie
0

Jag hade tänkt fiska lite i vattentunnan sen när de kommer dit också. Skrattande

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[LucyInTheSky]
0

Jag har ingen anning om vad jag ska håva efter.. Jag lär komma hem med massa konstiga små kryp..

Scilla
0

Funderar på att testa ställa ut något kärl med vatten på balkongen och se om jag får några små presenter däri ;)

kent
0

japp du kommer att få mygg där…men tänk på att du ska oxå va där. det är bättra att hitta en vattenpöl i skogen och håva där Glad

OlleA
0

#2 Om då håvar i små dammar och pölar där det inte finns fiskar är du säker, för där det inte finns fiskar kan det inte heller finnas fiskparasiter. Möjligen får du se upp med rovdjur som t ex trollsländelarver, men sådana är ju stora och lätta att se.

Olle

LisenN
0

#7 Jo jag vet att man ska hållas sej till pölar utan fisk men tänkte mer på hur stor risken är att man får med parasiter osv om man tar från en sjö. Har våra svenska fiskar ofta sjukor som man riskerar att få in?

Hehe! Här är det inga probs med rovdjur, har stooora Påfåglar och en hungrig clariasmal :-D

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Cappi
0

Det är som #7 skriver, finns det inte fisk så finns det inga fiskparasiter. Håll dej till småpölar för att vara på den säkra sidan. I skärgården brukar jag håva mysiskräftor (finns vid bryggan på landet), som jag sen lägger direkt på en tidning för att torka. En solig, varm dag går det på tio minuter från håv till torrt. Förvisso finns det fisk i Östersjön men vattnet är ju bräckt så risken är inte stor att få med något oönskat.

Vill man frysa så är det ju bra att skölja fångsten ordentligt när man kommer hem.

Scilla
0

Jag brukar hova i min damm hos mina föräldrar. Sen kommer jag nog ändå ha nån form av vattenkärl på balkongen bara för att jag tycker det är trevligt. Får väl slanga ur och byta vattnet med jämna mellanrum så inte larverna hinner utvecklas för långt. Kommer ju ändå troligvis behöva bytas om jag inte ska ha algsoppa däri ;-)