Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 13127 ggr
zLindaz
0

Mina första yngel...

Nu tittade jag nyss i akvariet, och min sunset Platy har fått yngel. Vet inte än exakt hur många. Tror hon håller på och föder, men än så länge är de 4-5 stycken..

Hur gör man nu då, ska dom ha speciell mat lr klarar dom sig på flingfoder?

Heelp!! :)

ille
0

Jag använder malet flingfoder till mina platyyngel :D

zLindaz
0

Okej, men det är inget annat man ska tänka på?

ille
0

Det har gått bra för mig. Jag vet inte riktigt..

Lovizaa
0

Hur mkt ska man mata? Och hur många ggr per dag?

ille
0

Jag matar 1 gång per dag men ganska mycket, det funkar ganska bra, vet inte om det skulle vara dåligt på något sätt

zLindaz
0

Ja precis.. :) kan ju inte vara mycket dom där krabaterna äter…

Sen, när vet man att mamman fött klart?
Nu när jag tittade såg jag ett yngel födas och en lång genomskinlig "korv" som bajset kan se ut, som hänger efter henne. Tänkte om det är över nu?!

Lovizaa
0

Ungefär en liten nypa?

limaka
0

sen beror de på hur många yngel de är, igentligen så tror ja att de blir best när man testar själv Flört

Lovizaa
0

ok :P

dalamormor
0

jag har oxså fått Platy yngel i dag 3st.sen tog jag ur mamman från yngelkaret,var rädd att hon skulle äta upp ynglena.MINA FÖRSTA BÄBISAR

Sloj-border
0

jag har platyyngel som är några veckor gamla… jag har mina i ett yngelkar på 14 L och jag matar dom 2 gr om dagen :) dom är hur pigga och mår hur bra som helst! :) jag har dom där med ca 15 posthorn som städar och håller rent åt dom små rackarna ;D (i förrgår hittade jag ett guppyyngel i mitt ena akvarie på 30 L ! :D)

zLindaz
0

Men hur lång tid tar det innan dom blir stora?

KerstinL
0

Det beror på så många faktorer.., ärftlighet, foder, utrymme, temp mm så det är svårt att säga. En del blir stora på en månad och andra kanske det tar 4 månader för.. kan till och med skilja på kullsyskon.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

zLindaz
0

Okej.. Kan vara bra att veta :)

Men nu har jag upptäckt att vissa en yglena har dött, är det vanligt?
Såg även igår när min stackars hona födde en som redan var död.. :S

ille
0

När min fick yngel så var 3 av 11 döda :( Det kanske har med generna att göra om det är "bra" på att föda levande yngel typ

zLindaz
0

Okej, för nu verkar drygt hälften av mina har dött. Men de kanske är vanligt..

gickan87
0

Min hona fick för 1½ månad sen 9 yngel, och alla där har överlevt. Det enda som hände var att vid 1 månads ålder så var jag tvungen att dela på dem för 5 yngel växte sig dubbelt så stora och var och naffsade på de mindre syskonen. Men nu är alla jämnstora igen.

Vet inte heller om det är vanligt att ynglen dör, då detta är min första seriösa kull på 5 år :p

MVH Erika :)

ille
0

Jag fick 11 yngel idag nu på morgonen, men jag satte dem med deras älder syskon :*/ Men jag kan ju ändå inte spara alla.. Jag har ju bara 54l.

zLindaz
0

Okej. Men jag vet inte, mina fiskar är skumma! Nu lever dom :) Kikade nu. hade ca 10 yngel, verkar bara som att två tre stycken har dött.
Så nu ska dom växa och bli stora och fina.. *spännande*

;)

ille
0

Jag har ett dött yngel i mitt yngelkar, jag vet att jag borde ta upp det, men varje gång jag ska det så "rör den sig" men en gång så lade jag den i en hink, och jag kan nästan lova att den rörde sig, men den är helt grå.. Kan jag lägga den med lite vatten i hinken och hälla den i toaletten? Den är så liten så att det nästan inte syns om man inte vet att den är död, vad tycker ni? Jag vet ju att den inte kan vara kvar där..

Goldenalice
0

#20 Om den inte är död men "nästan" så kanske den lider.. Bestäm själv hur du vill göra, blir alltid bäst så: )

Sloj-border
0

döda den innan du spolar ner den!! om den skulle leva så kommer den lida!!! :'(

MajaaR
0

ta upp ynglet och skär det på mitten med en kniv eller nåt, det låter äckligt men är nog dt skonsammaste sättet..

Sloj-border
0

#23 aa precis!

ille
1

Jag är nog 100 säker på att den är död, men jag inbillar mig alltid att den rör på sig, den är helt grå och ser nästan inte ut som en fisk ens..

zLindaz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var tvungen att göra rent akvariet idag, har dragit ut på det liite för ynglens skull. Men nu var det ett måste.

Och la ynglen i en bunke. Passade då på att räkna dom. Och jag trodde ju att de kanske var nio stycken från början, men fem stycken nu och att några hade dött. MEN och jag säger verkligen MEN!!!!!!

Vet ni hur många jag hittade????

ca 20!!!!!!!!!!!!!!!! Skrattande

Så himla skoj :) Hoppas dom klarar vattenbytet bara!

zLindaz
0

Bifogar en till bild på mina sötisar haha :)

Emma-N
0

Gulliga :D

ille
0

Haha, de är likadana som mina XD men alla är lika stora och jag har ingen aning längre om hur många det är, kanske dags att räkna dem.. Lycka till!

zLindaz
0

Men alla mina är nog också lika stora :)
Har du kunna räkna dina ? Hur många har du ?
Var de samma sort, sunset Platy?

dannydell
0

Jag fick en ca 12 Black molly yngel idag! Nu har jag två silvermolly yngel, 12 Black milly yngel, 3 Platy yngel och 4 Guppy yngel. Alla i olika akvarium i och för sig.

Många Småttingar på en gång!

Sloj-border
1

i typ förrgår fick jag ca 10 indianplatyyngel! :D (det kan vara mer, det är så svårt att räkna x) ) och så typ förra veckan hittade jag ett guppyyngel i mitt ena akvarium på 30 L! :D så nu fick de ensamma guppyynglet platyyngel kompisar^^ :D

zLindaz
1

Hehe det är så himla skoj med yngel :)

Sloj-border
0

haha det vart samma sak för mej som för dej zLindaz!! jag skulle flytta ynglena till en skål för att räkna dom… och gissa hur många jag hittade???!!!! ^^ ca 18 st!!!!! :D haha! jag som trodde det var 7-12 st :P

ille
0

#30 Oj, jag menade att de är olika stora, jag tror att det är "wagtailplaty"

Lovizaa
0

Jag hittade 2 yngel i mitt akvarium igår. :P Jag vet inte från vilken fisk dom är av, men jag fångade upp dom och la dom i en hink med vatten från akvariumet, och la i 2 växter. :) Jag hade ingen aning om att jag skulle hitta yngel, men det ska bli spännade att se vem dom kan vara ifrån. :)

Dom är ca. 1 cm, hur länge kan dom ha levt då? :)

ille
0

1 Vecka? Mina är nog cirka en cm och de har levt ett tag.. Iaf ett par dagar

JennyR
0

Jag hittade massa nya mollyyngel nu på morgonen… Tänker inte sätta dom i yngelkar, utan dom får gå kvar i det "stora". Har nyss släppt ut ca 30 mollyyngel som varit på tillväxt i yngelkar, och nu med dom jag hittade så kryllar det så att säga av dom *asg*

Lovizaa
0

#37 Okej, haha, vad länge. :P

Åkte och köpte en "yngelkasse" som jag nu satt i ynglena i, i stora akvariumet. :) har granskat dom nu och alla ser ut att vara honor, och dom är gråa så dom är nog från nån av mollyhonorna. :) Om dom hade varit från svärdbärarna hade dom nog varit mer färggranna. :)

ille
0

#39 Det är ju förstås olika för olika slags fiskar, om de är mollysar så vet jag inte, men jag tänkte om det var typ svärdbärare/platys

Sloj-border
0

#39 mina indianplatyyngel som kommer från en jätte färgglad mamma har bara fått jätte lite gul nyans nu och dom är 1 månad 2 veckor och 2 dagar ;) så dom är inte "färgglada när dom föds :P men eftersom din dalmatinmollyhona var så tjock så var det nog hon ;) ser nån av mollyhonorna smalare ut? isåfall kan du se vilken som har fått :P

Lovizaa
0

#41 På djuraffären sa dom att om dom var gråaktiga var det mollys, om dom var färgade var dom från svärdbärarna. :)

zLindaz
0

Tänkte bara lägga in nya bilder på mina sötisar :)

Dom är idag två veckor och 5 dagar.. :)

zLindaz
0

En till..

H*n är lite cool… Svart och orange, bara det att mamman och potensiella pappan är gul och orange :)

zLindaz
0

sista nu :)

ille
0

#45: 20st :D Gulliga, de ser likadana ut som mina :) Är det Platy?

zLindaz
0

46: Ja visst är dom :) Dom är platys, sunset Platy är mamman och den formodade pappan..

ille
0

Okej, mina är wagtailplaty tror jag :D

zLindaz
0

Ille, okej.. jag vet faktiskt inte skillnaden heller..
Den är i alla fall gul och orange… och de stod sunset Platy på akvariet.
Men ett av ynglen är ju gul, orange och svart.. blir den ändå samma ras? Skumt.. hehe

ille
0

Det är väl olika, men jag tror att de med orange kropp och svarta fenor heter så.

zLindaz
0

Hehe okej.. :)

zLindaz
0

Nu börjar dom bli stora… lr i alla fall större..  :)
Min fråga är nu hur stora dom måste vara innan dom kan simma med dom andra fiskarna?

Jag har tetror, mollys, Guppy, Platy och en kamphane..

Cappi
0

Ett enkelt svar; större än munnen på din största fisk!!

zLindaz
0

Ah, men de är ju lite svårt att avgöra ändå :)
Dom kan inte vara där och naffsa på honom då? Lr gör dom inte så om dom inte är sjuka?

För jag har då ett yngel eller ett par yngel som är större än dom andra ynglena som jag funderar på att släppa ner.. Dom har ju börja formats till fiskar och är väl ca 1 cm lång.. och bred..
Tror inte ngn av mina andra firrar skulle kunna få in den i munnen..

ille
0

Jag har släppt ut mina yngel och de är inte överdrivet stora men de klarar sig bra tror jag, men jag har ju också väldigt mycket växter..

zLindaz
0

Okej… Får se hur jag gör idag då.. dom är ju ändå snart 2 månader så det skulle vara skoj om dom fick komma ut och simma bland alla andra.. :)

ille
0

Jamen då kan du ju släppa ut dem nog, men det är ju bra om du har många växter. Jag har överdrivet många växter men jag sparar för att kunna plantera dem i mitt andra akvarium som jag ska starta vilket år som helst.. Mina växter växer som ogräs XD

zLindaz
0

Ahh.. ja men får släppa ut dom då..
Ska fixa med akvariet i helgen men vill inte vara inne när solen steker ute :)
Blir nog söndagkväll som dom ska få lite nytt frescht vatten och ynglen får nog simma ut då :) Tack tack