R.I.P Lillemor
Som många vet hade jag planerat att avliva min lilla stumpa idag men jag slapp det. Igår var hon väldigt dålig, gälarna hade blivit lilafärgade, hon kunde inte äta, ja kort sagt apatisk. Mina två slöjstjärtshannar ville inte lämna hennes sida och de slutade försöka göra bebisar. Hon låg på botten bara, den enda gång hon flyttade sig var när ancistrusmalarna kom men annars låg hon bara.
Jag har en loftsäng som gör att jag kan ligga och titta på akvariumet innan jag somnar. Idag möttes jag av en ganska förväntad syn men ändå obehaglig. Jag ser min stumpa likblek med munnen öppen och flyter på vattenytan. Jag går direkt ner och finner en plastlåda som jag lägger papper i och sen tar jag upp stumpan med håven. Hon är stenhård och hennes röda tecken i pannan det sk " Japantecknet" hade blivit ljust orange. Idag ska jag begrava både henne och Nemo tillsammans uppe i skogen. Jag var ändå tacksam över att stumpan fixade det själv under natten men ändå tråkigt på en fisk jag haft i 5 år. Sov gott min älskade tjej <3
Ja då löste det sig, men på ett så tråkigt sätt för dig. Vi är många som vet hur sorgligt det är att förlora ett husdjur, även om det bara är en fisk (det är ju vad många säger). Men att man älskar sitt djur bevisar bara att man har ett stort hjärta och stor förmåga satt älska. Skickar många kramar till dig.
Rent praktiskt så tycker jag att du ska göra ett stort vattenbyte idag, kanske upp till hälften. Gör sen ett nytt byte på söndag.Gör rent filtret innan dess på torsdag. Om Lillemor hade en smittsam sjukdom så är det viktigt att du får bort så mycket av den som möjligt så att inga andra fiskar blir sjuka. Men jag tror att dina småttingar är i bättre form och därför kommer klara sig. Men det är smart att vänta minst en månad innan du köper en ny fisk.
Hon får det säkert bra i himlens hav (eller vad man nu brukar säga). Många kramar till dig och Lillemor :)