Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 4286 ggr
gosilosan
0

Varför dör mina guppisar??

Hej

Har en fråga. Det är så att jag har ett akvarium med 3 Ancistrus, 3 scalarer, 12 zebrafiskar och just nu 3 guppisar kvar. Varför dör bara mna guppisar? Har nog haft ca 20 st guppisar och det är bara de som dör. Det börjar med att de slutar att äta, får svårt att simma sedan så är de döda!! Jag tycker att det är så konstigt att bara guppisarna dör. De får mat morgon och kväll samt pyttelite vid lunch då zebrafiskarna vill äta. Om det skulle vara fel på vattnet så skulle de andra ochså må dåligt väl? har kollat vattnet och det är helt okej..Jag fattar ingenting?!

Tacksam om någon kanske hade en ide eller liknande då det är min 7 åriga dotters fiskar som dör.

Electron
0

Hur många liter ligger akvariumet på? hur länge har det varit igång?

MajaaR
0

Det räcker att mata 1 gång om dagen.

Du kan ju pröva att köpa fisk från en annan djuraffär också.:)

sussa08
0

Köper du från zoo "guppymix" så skulle jag säga att det är inavel…

Vart bor du någonstans?

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Sloj-border
0

alla mina guppysar förutom 1 hona och 2 hanar har också dött! :O (hanarna och honan är i separata akvarium..) jag fattar bara inte vad det är för fel?? vattnet är ju bra och allt.. Obestämd

sussa08
0

För mig var det så med guppys från "guppy mix", alla dog… Nu har jag en tålig grupp som jag fått från en vän som haft denna grupp länge… Han gjorde så att han köpte honor från olika ställen (efter att ha haft samma problem som vi i tåden) och då funkade det bättre! :)

Så det kan man testa…

Annars kan ni ju söka här på iFokus om det är någon som vill bli av med sina "egenodlade" guppysar :)

Jag skulle kunna avvara några för avhämtning här i sthlm/tumba

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Sloj-border
0

ja jag köpte från "guppymix" akvariet.. :/ :P

gosilosan
0

Akvariet är på 210 liter (tror jag att min sambo sa), Jag köpte först från en zoo affär men de mådde bra i ungefär en månad…sedan så köpte vi alla de andra fiskarna samt guppisarna ifrån hornbach. Inte samtidigt men då och då. Men det är bara guppisarna som dör…

Electron
0

Låter som de kan va innavel… eftersom de bara e dom som e drabbade!

Jag ska inte snacka skit om hornbach.. men om jag får tycka till så känns hornbach lite billigare, och alla är vi bekanta med: Lite billigare lite sämre. Dock behöver inte de stämma i alla fall!

BrallarN
0

Jag har ett litet 35 liters akvarium med bara ngra guppys och idag dog den sista vuxna. denna veckan har altså nästan en dött varje dag. och det kommer helt aväntat liksom dom som mått jätte bra har dött över natten och ännu konstigare är att alla yngel klarar sig jätte fint. Jag har haft dom i kanske en månad kan det också vara inavel

gosilosan
0

Hmm..jo Hornbach e lite billigare..men de andra fiskarna därifrån klarar sig hur fint som helst de växer och mår bra. Även våra guppisar ifrån en zoo affär dog ju..men som ni har sagt det kan vara inavel.. Får nog se efter en annan sorts fisk till min dotter. Tack för alla svar.

sussa08
0

Gissar att ni inte bor i sthlms-området, annars hade ni kunnat kmtat friska guppys här

Cappi
0

Jag ger mina Guppy flytande vitaminer numera och tycker att de klarar sig mycket bättre nu.