Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1794 ggr
Eleri-Twinkle
0

Anar oråd...

Sedan några dagar tillbaka har en av våra ciklidhanar dragit sig undan. Han har en liten grotta där han spenderar hela dagarna förutom ett par ögonblick utanför den. dessutom äter han knappt och jag har fått för mig att han ser svullen ut över buken….

Tror ni att det kan vara ngt på G och i såfall vad?Tyst

Electron
0

Han kanske har sot?

Läs på denna tråd - http://213.180.95.58/forum/showthread.php?p=732938

Electron
0

Bukvattensot heter det…

Bukvattensot
Symptom: Bukvattensot drabbar i huvudsak de munruvande cikliderna från Malawi- och Tanganyikasjöarna. Den orsakas av en flagellat som sannolikt finns naturligt i fiskarnas tarmsystem. När fisken utsätts för stress orkar inte fiskens immunförsvar hålla emot och den blir sjuk.

Stadium 1 - matvägran,

stadium 2 - fisken verkar "hosta",

stadium 3 - tunn sytrådsliknande avföring,

stadium 4 - fisken svullnar upp och dör (oftast dör de före stadium 4).

Smittar men ganska långsamt.
Åtgärd: Ganska lättbotad sjukdom i de första stadierna. Medicinera med 40% emtrylvet - metronidazol (5 ml - 100 L akvarievatten) som kan köpas genom veterinär. Det finns idag också en akvariefiskmedicin och som sägs vara effektivt mot flagellater - Waterlife Octozin. Eventuellt kan medicineringen upprepas efter 3-4 dagar. Gör då ett stort vattenbyte innan ytterligare medicinering sker.
Vid svåra fall kombinera denna medicinering med Nifurpirinol (se bakteriell fenröta).

Källa: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123

Eleri-Twinkle
0

vi hade bukvatten för ett tag sedan o behandlade samtliga fiskar för det och alla har varit pigga som tusan efter det:-) I för sig var det bara "ungfiskarna" som dukade under då, de större bland annat denna hanne var inte berörd…men jag har börjat oroa mig för att det kan vara frågan om bukvatten igen:-( ska kolla med zoo:t ett kvarter bort om jag ska behandla igen. Läste oxp att det var svårt att behandla efter att de svullnat upp…i för sig har han alltid varit rund…men eftersom han inte äter blir jag ju orolig…hmmm

Tack för tipset!=)

Susanne
0

Försök lysa med en ficklampa i hans grotta … där kan finnas rom i taket.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Eleri-Twinkle
0

Förvånad Men ciklider är ju munruvare, där mammsen bär dem i munnen…

Maken är på G till vår favvo-akvarist här i stan, hoppas vi får ngn klarhet i det helaTyst Han är en sådan vacker hane, vill inte att han ska döGråter

Electron
0

"Bukvattensot drabbar i huvudsak de munruvande cikliderna"

Eleri-Twinkle
0

Jo, vet att det är vanligt bland dem, så nu inväntar jag medicinen…hoppas vi hinner i tid bara!!!!

KerstinL
0

#5 alla ciklider är inte munruvare.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Electron
0

Jag vill poängtera att du skrev väldigt generellt, ciklidhane.

Då är risken mindre att du får rätt/bra svar.

Jag bara gissade på ditt antagande över svullnaden och lyckades pricka in något mycket troligt! har själv haft akvarium nu i 2-3 veckor bara Tungan ute

Hoppas din lilla firre överlever denhär smällen. Se till att efterbehandla vattnet igen och göra större vattenbyten för att minska risken att de händer ytterligare en gång i framtiden!

Eleri-Twinkle
0

#10 Ja jag skrev säkert generellt, jag vet inte direkt vilken art av Malawiciklid han är i o med att jag bara haft akvarium i några månader o att vi har en uppsjö med olika malawis däri. Jag är nöjd med svaren och jag tycker det har varit bra svar:-)

Ja jag hoppas verkligen att han blir frisk  om han nu är krasslig…huaa…min runde lille fina vän*håller tummarna*

Eleri-Twinkle
0

Nu är medicinen i vattnet och jag hoppas att den hjälper mina älsklingar, dessvärre tror jag hoppet mer eller mindre är ute för min runde fina vän, han har kommit ur grottan, men ser ut som han hostarGråter Fy vad tungt detta är…..Rynkar på näsan

Susanne
0

Jag hoppas verkligen att de blir kryare.
du får väl sjunga Älvorna dansar för dem Flört

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Eleri-Twinkle
0

Jag vill bara att han ska levaGråter

Electron
0

Hum hostan är stadium 2. Du kan ha en liten chans… *håller tummarna*

Eleri-Twinkle
0

tack för din pepp…jag håller både tummar och tår. Innan ljuset släcktes i akvariumet så verkade han åtminstone lite piggareObestämd

Electron
0

Puttar denna tråd, har firren överlevt?