Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 4647 ggr
conejo
0

Snäckätare?

Hej!

Vi har fått några snäckor (säkert via växterna) och jag undrar om snäckätare (nån slags tigertäckning) kan va ihop med platys, neontetror (nån liknande) och en mal?

Är dessa "snäckätare" en slags mal?

Och vad heter de på riktigt, heter de bara snäckätare?

volvo-sport
0

den som du syftar på är nog en botia son heter praktbotia

vuxna platys är nog inga problem men yngel kommer nog att bli mumsbitar

volvo-sport
0

annars så finns det en snigel ätande snigel som heter anetome helene …

KerstinL
0

Praktbotia blir för stor för ditt akvarium.. : ( det finns andra botior oxå men dom flesta blir lite större.. det ska vara en dvärgbotia då kanske..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Scilla
0

Jag skulle rekommendera snäckätande snäcka, anentome helena.

enhendigman
0

Den här snäckätande snäckan, ger den sig på posthornssnäckor??

Chlngr
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Anentomen ger sig på posthorn även vuxna äppelsnäckor om dom är fler. Så den rekomenderas inte om du har snäckor i akvariet som du är rädd om.

conejo
0

Okej, tack för svar! Men jag är inte liksom "rädd om" mina snäckor, jag vill ju att dom ska bort så att de inte blir flera tusen! Hehe, min kompis hade massa snäckor, över flera hundra faktiskt..

Så ert tips till mig är att köpa antingen en snäcka (anentome helena) eller en Praktbotia?

Dessa snäckor fungerar väl i sötvatten, eftersom att det är de vatten jag har just nu :)

sussa08
0

Jag rekomenderar inte Praktbotia iaf… De blir så jäkla stora! Och det är en stimfisk och vill ha väldigt strömt vatten..

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

conejo
0

#8: Okej, men pumpen som vi har ger ganska mycket ström så i det fallet så skulle de inte vara något problem, men det där med att dom blir stora.. då kanske man väljer att inte köpa en Praktbotia.

sussa08
0

De ser små ut i butikerna.. Men de blir otroligt stora faktiskt… Sen vill de ju som sagt vara flera :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

KerstinL
0

läs mitt svar i inlägg #3, det finns mindre botior än Praktbotia.. tex dvärgbotia, dom äter oxå snäckor.. men har du snäckor du är rädd om så kan du inte ha ngn snäckätare alls för dom äter alla snäckor inte bara skräpisarna.. då är det bara att plocka bort och plocka bort och plocka bort som gäller tyvärr..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

conejo
0

Okej, tack för svar! Jag frågade om praktbotior i djuraffären idag, och hon sa att de var lite elaka mot andra fiskar.. så.. köpte inte den.. pga det och era jättebra råd :)