Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 3779 ggr
Andi
0

Scalarer leker kull

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Har införskaffat mig fyra st nordamerikanska ciklider = scakarer. Har haft såna när jag var liten men kommer inte ihåg hur dom var. Mina scalarer simmar och pussar emot varandra det ser ut som dom leker kull.

Är det någon som vet vad dom gör?

Det skulle vara kul att veta.

Elinormaggan
0

Jag har ingen aning men de flesta jag ser håller också på så:/

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

KerstinL
0

Dom håller säkert på att rangordna och eventuellt välja partner.. En del scalarer börjar kärlekslivet med bråk.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Andi
0

Tack det är säkert så det är.

I dag har dom hållit sig två och två.

Jag såg även att två av dom har haft sitt rör ute, hoppas att jag lyckades få två honor och två hanar.Glad

vibeke
0

Scalarer är mycket revirhävdande. Inga gullegull-fiskar precis! Visst svinn i karet får man räkna med…

Andi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Tar upp denna tråd igen.

Jag har som sagt 4 st scalarer, jag vet nu att två av dom

är honor eftesom dom lagt ägg i omgångar.

Tyvärr har det inte lett till några yngel, första gången la den ena honan ägg ihop med en hane och den andra honan åt upp dom eftersom dom kom, då flyttade jag på honana som åt ägg men dom glömde bort äggen och så försvann dom. Nästa gång var det den andra honan som la ägg och då skyddade paret äggen bättre men det blev ingen iallafall. I går la hona nr 1 ägg ihop med hanen och dom finns kvar tyvärr värkar det som om honan inte förstår att hon ska ta bort dom som blivit vita. Döm om min förvåning när jag kollade efter hona nr 2 och fick se att hon har lagt ägg i andra änden ihop med hanen. Jag trodde att dom bildade par och höll sig till varandra. Den fjärde scalaren vet jag fortfalrande inte vad det är för kön den har inte växt lika fort som dom andra.

Är det vanligt att två honor samsas om samma hane.

Nu simmar han mellan dom två honorna och hjälper till att vifta och jaga bort inkräktare. När han tyvckte att jag tittade för närgånget blev han heltokig.

Det är ialla fall spännande att följa utväcklingen.

limaka
0

kul blev de något? Tungan ute

Andi
0

SkämsNej tyvärr dom har inte lyckats ännu.

Senaste försöket tyckte jag gick bättre för hanen hjälpte till mer men tredje dan var dom borta, men dom lägger ägg en gång i veckan så nån gång ska dom väll lyckas hoppas jag.

limaka
0

ok synd:/ jag håller tumarna på att dom lyckas beräta om de händer nått :)

ariaam
0

När scalaren lägger ägg så ska man flytta över dom i ett annat kar (om dom lagt ägg på ett blad så måste du ta hela bladet med äggen på). MEN dom måste ligga under vatten ytan hela tiden, skulle dom komma i kontakt med luft så blir det inget. Sen så ska dom ha syretillförsel, vattnet får inte vara stiltje. Dom ska inte ha nåt solljus så hänger över en mörk handduk så att det täcker hela karet, sen kanske det händer nåt, bara ett tips från min "fisk-affärn i närheten" har själv 4 scalare hemma 2 marmorerade o 2 vita o dom har lagt ägg 2 ggr. Så jag var tvungen att fråga vad jag kan göra får dom små liven. Lycka till.

Andi
0

Tack så jätte mycket för tippset. Jag ska testa det nästa gång.Glad

Andi
0

Rynkar på näsan Jäkla sölkorv. Nu har jag missat scalar bebisarna igen.

Denna gång såg jag att äggen började röra sig det viftade som svansar. Jag funderade på att flytta dom sen kom hanen och tog dom i munnen så jag tänkte jaha det var det. Men han spottade ut dom igen och dom började röra på sig igen så jag tänkte att han sköter det där bra själv men sen la plötsligt den andra honan ägg och då försvann dom första helt. Nästa gång ska jag försöka flytta allt tidigare för nu vet jag ju att hanen befruktar äggen.

Andi
0

Nu har jag ägg med svansar på dygn 4 hoppas det fortsätter att gå bra nu.

KerstinL
0

Vad kul!! Håller tummarna!! Skrattande

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool