Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1421 ggr
limaka
0

köpt äpplen

hej jag köpte 3 st äpplen idag men nys så såg jag att de var håll på den ena o sprickor i skallet. kan snäckan reparerar sig själv? eller ska jag säga till på affären

sussa08
0

Sägtill på affären, det lagar inte sig själv..

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

limaka
0

ok:( synd

sussa08
0

Ja det är synd :( snäckan lider iofs oftast inte av det men et är inte så kul att se på…

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

limaka
0

nej ok särskilt inte när man precis har kommit hemm med den :/

jag var nere till affären idag o lämmna mina 3 slöjtjärtar o 2 platyhannar o så fick jag 3 st äpplen fast fick lägga till 20 kr:/

ille
0

Synd :/ Men är det inte sniglar som reparerar sina egna skal? Eller är det de som lever på land?

Goldenalice
0

Gud vad trist, alltid bra att kolla extra noga i affären. Men ibland missar man ju ändå!:(
Hoppas att du kan få nya snäckor iallafall:)

sussa08
0

jo alltså, skalet växer med dom men sprickor består :/

limaka
0

hmm, ok tack för svaren :)

ille
0

#7 Aha, okej

Cappi
0

Är hålet och sprickorna inte för stora så kommer snäckan att laga dem själv men som sagt, det kommer att bli lite ärr som syns. Själv tycker jag att det kan ge snäckan ett personligt utseende, men det beror förstås på hur stora skadorna är.

Det som är mer viktigt att kolla upp är hur skalen mår för övrigt, dvs hur starka de är. Börja med att försiktigt, försiktigt känna på locket som snäckan har. Det ska vara hårt och inte gå att böja mer än pyttelite, lite grann.

Ser man på skalkanten runt öppningen så ska den vara ganska tjock, nån millimeter minst.

Annars har nog snäckan gått i vatten som är antingen för surt eller saknat kalk, så den kan byga upp ett ordentligt hållbart skal.

Det här är rätt lätt att fixa till själv. Varje gång man byter vatten så har man i en matsked bikarbonat (från kryddhyllan) Så får snäckan dels lättare att laga skalskadorna och det nya, växande skalet blir tjockt och hårt.

Glöm inte heller att äppelsnäckor är känsliga för dåligt vatten. då vill de inte växa och dör ganska lätt.

ille
0

Mina äppelsnäckor som jag har haft ett tag verkar må bra, men jag har inte lagt i kalk i vattnet, går de bra ändå?

Cappi
0

Ja, det gör det, men det beror helt på vilket pH du har i vattnet. Om du har pH som ligger långt under 7 så kommer snäckan få svårt att lagra och behålla kalken i skalet och då blir skalet skört. Med bikarbonat så får snäckan ett starkt skal och det brukar betyda ett vackrare skal också.

Det gör inget för fiskarna om du har i bikarbonat, om du inte har sådana där riktiga surgrisar förstås. Dessutom är bikarbonat billigt.

BlackEyed97
0

Man kan annars ge äppelsnäckorna kokat ägg skal som inehåller kalk så skalet växer snabbare =)

ille
0

Okej, jag kanske ska kolla vad jag har för pH. tack för hjälpen

okej, tack, kan de äta skalet?

Lovizaa
0

Vad är bikarbonat? :)
Jag har en zebrasnäcka som börjar få lite "skadat" skal, det är lite vitt här o där. Ska jag bara hälla i 1 matsked bikarbonat nästa gång jag byter vatten? blir det bra då? :)

Cappi
0

Bikarbonat är en kalkförening. Man använder den som jäsmedel när man bakar, t. ex. pepparkakor!

Den finns i kryddhyllan i affärerna och kostar inte särskilt mycket. Bor man i Stockholm kan man åka in till Wallingatan, där finns en affär som heter Aeter och essensfabriken, som säljer kryddor och annat. Där kan man köpa en stor påse bikarbonat för ett par tior, jättebilligt!

Dosen är 1 msk per 100 liter vatten, man får räkna om efter hur stort akvarium man har.

Det går att använda äggskal också, men då får man mortla det så att det blir ett fint pulver. Direkt när man har knäckt ägget så sköljer man av bitarna och tar bort hinnan som finns på insidan. Det spelar ingen roll om ägget är kokt eller rått. Låt torka och stöt sedan i morteln. Den enda nackdelen är att man sällan äter så mycket ägg som ett tiotal äppelsnäckor behöver.

Ett annat bra sätt att ge sina snäckor kalk är att ge kalkrik mat, dill är otroligt kalkrikt liksom de flesta gröna bladgrönsaker. Blanchera grönsakerna, dvs doppa dem ett par sekunder i kokande vatten (nä, inte med handen, använd en sil!!) Stick en gaffel igenom, och tjohej, fest i burken. Dill kan man låta ha kvar gummisnodden och sticka gaffeln genom den.

snurro89
0

Vad är 'äpplen' för ngt?

sussa08
0

#17 Äppelsnäckor :) En rätt stor akvariesnäcka :)

BlackEyed97
0

Ja dom äter äggskalen.

LenoreH
0

Brukar själv lägga i snäckskal för fåglar och det har funkat bra

Lovizaa
0

Men hur ska man räkna? Jag har ett 54L.

Cappi
0

54 är ju hälften av 100, på ett ungefär, så ta då en halv matsked vid vattenbytena

KerstinL
0

Om det är en msk på 100 l så borde det vara typ ½ msk till 54 l.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

ille
0

½ msk?

Lovizaa
0

Okej tack, haha,  tänkte inte på att 54 är häften x)

sussa08
0

Ta typ en halv msk…

54/100 och du får procenten av en msn du ska ha men eftersom att 50 är helften av 100 så är det lätt att räkna ut utan att tänka så :P

LenoreH
0

Frågan är då, om någon vet, är bikarbonat bättre än snäckskal?

limaka
0

jaja snäckan dog typ en dag effter jag skrev deta inlägget :/ o sen dog en till konstigt nog, så jag flytta den tredje :/