Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 5660 ggr
fijja
0

Guppy yngel

En av mina honor håller just på att yngla av sig. Än så länge ca 10 st. Hon har hållt på i ca en timme Skrattande

Hur länge bör hon gå kvar i yngelkassen? Är så rädd att hon börjar äta dom, men vill inte flytta över henne till dom andra om hon inte födit klart, för då blir resten garanterat fiskföda!

Har flytväxter och så i kassen, och dom gömmer sig där. men vill helst inte ha henne där över natten.

Dom är så små å söta!! Kyss

BrallarN
0

dom är så små och varje gång det kommer nya så påmins man hur små dom är jag har också en hona som är riktigt tjock och har varit det ett tag nu så jag väntar. jag flyttar dock aldrig mina då jag bara har guppys och mycket växtlighet. vad jag vet har ingen blivit äten för dom är så snabba

fijja
0

Ok.. Jag är nybörjare och flyttade henne som sagt… Men har ettt par till honor som nog föder snart, kanske låter dom gå kvar i med dom andra då… Men jag har ganska många fiskar där som är sugna på yngel Obestämd Och inte bara guppys.

Men har mycket flytväxter och så… Så några skulle väl säkert klara sig.

Får väl se hur jag gör. Har flytväxter i yngelboxen med, så honan får nog gå kvar över natten… Hon verkar inte klar. Hur man nu vet det?

Cool

fijja
0

Min hona har ätit upp alla utom en över natten :( Fast jag matade henne ordentligt. Får väl se hur det ensama ynglet klarar sig.

Sloj-border
0

mitt ena guppyyngel som jag hittade i mitt ena kar på 30 L har börjat fått lite färg! :D hon har fått en svart rand i början av fenan ;D och hon har blivit jätte bra kompis med mina platyyngel! :)

fijja
0

Så din ensamma lilla stackare klarade sig?? Skrattande

Jag hoppas min gör det med. Hade önskat att några till gjorde det Gråter Hu orkade mamma fisk proppa i sig allihopa Förvånad

Skulle lyft ur henne i går kväll innan jag lade mej… Lätt att vara efterklok tyvärr.

kanske borde fixa ett eget litet kar åt dom två andra gravida honorna… Har ju en liten pump.. Borde väl duga med en plastback typ att vara i någon vecka max?

Eller vad tror ni?

Sloj-border
0

aa det har den gjort :) din kommer säkert också klara sig fin fint ;D men jag har mina i ett "eget" "akvarie! jag har dom i ett plastkar på 14 L och där klarar dom sig hur bra som helst ;D

fijja
0

Min bor i yngel kasse nu… Dock funderar jag på att flytta över den i en egen liten bytta ist. Kan ju ta vatten från andra akvariet.

Det är nämligen lite strömt i akvariet där kassen hänger, tror inte det är så bra… Bor den bättre i ett litet eget akvarie utan pump? Blir nog väldig strömt annars med pump i ett väldigt litet…

Sloj-border
0

hag har luftpump i mitt yngelkar ;)

fijja
0

ok. Jag har ju en liten luft pump.. kan ju ta den och strypa slangen lite så det inte blir fullt ös. Tycker lite synd om den som måste gå ensam bara… Men jag får väl fler yngel snart.

Electron
0

annars tror jag det räcker om du har javamossa elr liknande i… för ett litet yngel förbrukar inget syre.. det skulle vara om du vill ha cirkulation i vattnet!

För att hålla värmen kan du för övrigt ställa det på det andra karet.

fijja
0

ok… Jag har ingen javamossa tyvärr. Jag får fundera lite, så länge får den hänga kvar i yngelkassen.

Funderar också på dom andra dräktiga… Om jag ska sätta dom i ett eget kar med mycket växter. Får klura lite… dom kan behöva pumpen då. Har bara en liten pump.

SKulle behöva ett till mindre komplett akvarium helt enkelt!!! Cool

Electron
0

Du kan kanske ha ett mindre, 20-40L, med bara den pumpen och en liten syresten, liten doppis och armatur… då kan du ha yngelkassen där i om du vill undvika det strömma vattnet samtidigt som de mogna leker utanför!

Jag antar att de flesta fiskar gillar att leka i tät vegitation, och jag antar också att yngel trivs bättre i tät vegitation. En snäcka verkar vara att föredra i ett yngel/lek kar då dom håller rent på alger och obefruktad/död rom samt döda yngel.

En person som är van borde bekräfta det jag skriver innan du lyssnar till mig då jag inte har någon erfarenhet! Flört jag bara syftar och tror

KerstinL
0

Jag har ju ett 45 liters som står och väntar på att bli sålt..Tungan ute

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

fijja
0

#12 tack för utförligt svar! Jag ska ordna detta så småningom, får inse att det blir svårt att få guppybebisar innan detta är ordnat.

#13 Det vore perfekt! Synd att jag har shoppat lite väl mycket den här månaden bara så jag är ganska fattig Gråter

Men jag håller på med lite extra saker som bringar lite extra stålar… så snart så, hoppas det finns kvar då.

Vill ju så gärna se din fisk lokal med :)

Å då kan jag ju ha räkor i yngel karet Skrattande Jag vill så gärna ha röda räkor, men tror att dom lever farligt i mitt andra kar!!

fijja
0

Mitt ensamma yngel lever än Kyss Ger den malet flingfoder. Funderar på om jag ska ge den äggula med. Kanske bra att variera lite?

Den är så liten och söt. Den får bo kvar i yngelkassen, där bor den bäst just nu tror jag. Tycler det känns läskigt att flytta den från där den föddes, så kanske den dör eller så. Nu när jag bara har en endaste Flört

Hoppas på fler yngel i veckan… men funderar fortfarande var jag ska placera dom födande Glad

Ska ta en bild såfort jag hämtat min kamera som jag glömt borta Skrikandes

fijja
0

Nu har jag ju mitt enda yngel i yngelkassen. Och har inget extra kar (än) till det. Har fler gravida honor, en Guppy som jag skulle vilja sätta i yngelkassen i morgon eller onsdag.

Skulle jag kunna ta en plastlåda, typ glass, bigpack, vatten från akvariet och ställa på mit akvarium med ynglet i så att jag kan ha honan i yngelkassen. Lr kommer den inte må bra utan pump och så?

Tänkte flytta tillbaka ynglet till yngelkassen när honan fött och flyttat tillbaka i stora karet. Så det handlar om ett par dagar i byttan.

Har ju en liten pump som inte används, men misstänker¨att det kommer bli alldeles för strömt i en sån pass liten bytta även om jag försöker strypa slangen.

Vad tror ni?

Tack snälla alla som orkar med alla frågor :) Är glad att jag hittade till erat trevliga forum.

MajaaR
0

den lille klarar sig utan pump ett par dagar :)

fijja
0

Dåså.. Då ska jag flytta över den i morrn så honan får föda i nätkorgen.