Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 13580 ggr
fijja
1

Svärdbärare.

Jag har en svärdbärar hona som är väldigt rund om magen. Har hane med, dessutom var hon med hanar där jag köpte dom.

Tänkte att jag skulle låta henne föda i yngelkassen, annars blir dom fiskmat. Antar att hon själv kommer äta några på egenhand, men det får jag väl stå ut med.

• Hur länge är dom dräktiga?
  • Finns det några speciella tecken på att dom ska ha?
  • Hur många yngel får dom ungefär?
  • Är det vanligt att mamman äter yngel?

Kan tyvärr inte ta kort på henne i dag, glömde kameran hos min kille :(

fijja
0

Tackar :)

Har läst runt lite på nätet också. Men vore kul att höra från era erfarenheter :)

Electron
0

Har inga själv, men jag vet att kerstin har lite svärdisar! Inte omöjligt att hon har odlat dom också! Flört

KerstinL
0
  • dom är dräktiga ca 23-25 dagar
  • man brukar se att dom står stilla uppe vid ytan när det är dags
  • Antalet yngel är väldigt olika, allt från 1-50 är normalt
  • Mamman äter yngel, det gör i stort sett alla fiskar

Har hon gått med en hane är hon "dräktig" till 99.9% säkerhet Skrattande

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Electron
0

Sedär Skrattande

fijja
0

Ska nog sätta henne i yngelkasse när jag tror det är dags… annars kommer garanterat inga att överleva min hungriga fiskar.

Men vill inte att hon ska vara där för länge, så ska vänta lite till Glad

Så fort ekonomin är på fötter igen så ska jag handla ett till akvarium till ändamålet. Hoppas ditt är kvar då Kerstin Skrattande

sussa08
2

Lägg i växter i kassen så att ynglena kan gömma sig :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

fijja
0

Japp! Det gjorde jag åt min Guppy. Men den fis-fisken åt iaf upp alla utom en när hon var obevakad Förvånad Men den söta rackaren lever än iaf å hoppas på yngel kompisar snart.

sussa08
1

Proppa i mer växter då ;) Tillräckligt med växter så har du kvar massa yngel :P

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

fijja
0

OK! Det ska jag göra :)

ille
0

Mina hon-platy är vid ytan nästan hela tiden, men de får inga yngel, en är smällfet :P

sussa08
0

#11 Är hon helt still? En bit från de andra som om hon dragit sig undan? Hon kanske känner sig trängd, flytta henne en stund till en egen bytta så kanske on släpper :)

ille
0

Jag har tyvär ingenstans jag kan sätta henne där hon inte känner sig isf mer trängd, men hon är inte där nu, men jag tycker att det är konstigt att hon som är tjock inte beter sig så, för hon ska ju uppenbarligen få yngel :P

sussa08
0

Håll utkik efter ett vitt litet rör som sticker ut ur rumpan på henne, det var så jag såg när min platy skulle föda, hon stod inte still alls XD

ille
0

Okej, jag tror jag har sett det :D Hoppas att det kommer snart, det är alltid kul med yngel, även om de kan innebära lite problem. föresten så börjar mina platyyngel här hemma växa till sig, hur är det med dem du fick av mig?

sussa08
0

Växer och frodas ;)

ille
1

Vad bra :D