Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1280 ggr
[Hamster95]
0

Akut hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Det är första gången jag skriver här och nu behöver jag akut hjälp.

Jag har ett 60l akvarium och det har jag haft sen 2001. Jag har ofta tyckt att fiskar är jättetråkigt men jag vill ändå att de ska må bra då de faktiskt är levande individer. I mitt akvarium nu bor en guppyhanne på ca. 2 år, en slöjstjärt på 5 år, några guldbarber ca 1-2 år, 2 ancistrushannar- Anci 9år och Alex 4 år ( de funkar väldigt bra ihop) och en ål- Joakim 8 år. Det jag har märkt på senaste tiden är att mina fiskar mår jättedåligt.

Akvariumet är fullt med alger och vi har ett för starkt lysrör ( billigt som mina föräldrar bombvägrar att byta ut) och är på hela dagarna men ibland släcker jag en stund på dagen. Min Guppy ligger ovanför filtret och rör sig lite, Slöjstjärten ligger ofta bakom en blomkruka ( på kvällarna piggnar hon till), guldbarberna simmar omkring lite, ålen är i sanden och Anci och Alexander är precis som vanligt. Jag vill städa ur hela akvariumet och typ skölja av all sand å så men jag vet inte om ni tkr att det är en bra ide. Om ni gör det så kanske ni kan skriva vad jag ska tänka på?

Susanne
0

Jag ber om ursäkt men det som först slog mig är … vilket otroligt gris-skitigt akvarium.
Det andra är … hur kan du ha för starkt lysrör?
Tappa ur vattnet. Börja med att fylla en hink från akvariet där du stoppar ner fiskarna, ta inte vatten från botten där smutsen ligger. Det vatten som är i hinken kommer du att behöva sedan när du städat ur ordentligt. Har du fler hinkar så använd gärna ett par tre stycken att spara vatten i. Detta för att det finns en naturlig bakterieflora i det vattnet som fiskarna behöver ha.
Plocka ur all inredning och skrubba bort algerna.
Du behöver inte koka bottenstenarna, skölj dem noga bara. Detta för att behålla bakteriefloran.
Rengör filter och termostat. Kolla upp vilken temp fiskarna vill ha och ändra på termostaten om det behövs, oftast har man varmare än nödvändigt och det gillar fiskarna inte samt att syresättningen blir sämre.
Skura ur karet och sedan tillbaka med alltihop, tillsätt vattenberedningsmedel. Fiskarna ska i sist naturligtvis när du fått rätt temp i karet. Det går utmärkt att stoppa ner termostaten i hinken med fiskar så att de har rätt temp medan du jobbar med resten.
En halv dag senare är du klar. Lycka till!

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

TccT
0

Ser ut att vara ett bra tag sen vattenbyte. Då är det säkrare att byta ca 1/3 av vattnet om dagen några dagar. Får fisken rent & nytt helt plötsligt kan det bli för stor omställning och eventuellt så att dom dör. Så skulle i alla fall jag gjort.

Men visst är det två stycken slöjstjärtar? Är  verkligen dom småttingarna 5år?

sophia007
0

Sen jagfick mina posthornssnäckor säger jag till alla - skaffa några sådana de är fantastiska på att hålla rent i akvariet!

dannydell
0

Jag ser även att du har en massa toffsalger i akvariet. Jag skulle även byta ut växten när du har gjort rent akvariet. toffsalger kan sprida sig rätt ordentligt.

Susanne
0

# 2, det var därför hon skulle spara vatten. Det står väldigt tydligt i mitt inlägg däruppe.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

TccT
0

Att byta i akvariet några dagar ger lugnare vattenbyte än att spara i några hinkar och fylla på med. Blir som ett vattenbyte med hinkarna kan man säga

KerstinL
0

Jag tycker mig till och med skymta tre slöjisar.. : (

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

[Hamster95]
0

Just de, det var lille Charmör som dog förra året. Otroligt mager stackare men han var väl sjuk redan i affären. Den tredje "slöjstjärten" är en ovanligt stor guldbarb. Men idag byter jag vatten och rengör filtret =)