Fakta om äppelsnäckor, tack.
Jag håller på med ett arbete i skolan där det går ut på att prata om något man tycker om. Och då till det större problemet - Jag behöver få fram fakta om just äppelsnäckor.
Vad dom har för färger (finns ju hur många som helst)?
Hur deras beteende är?
Om man överhuvudtaget ser skillnad på kön?
Vad dom olika sorterna heter?
Kommer ni på andra fråger och fakta, säg gärna till.
Är intresserad av allt som kan hjälpa mig i arbetet.:)
dom är blå och gröna och lila och rosa. sorten heter bara äppelsnäcka
gul och vit finns oclså i färgerna… Går att se skillnad på kön men det är om man kika innanför skalet :)
fredliga djur, lever på alger och "rester"
De blir sora som en femkrona ungefär….
:)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Tack så mycket. Gäller att sprida ut faktan på 3min bara. Men det ska nog gå :)
Hehe jag kan sitta hur länge som hellst och prata om äpplen XD Du kan ju nämna att hanar kan byta kön, att äggen läggs i klasar över vattner så att inte unarna ska drunkna, de är milimeterstora när de kläcks, skalet hårdnar först efter några dagar… Hm…
De har en andningsrör som de sträcker ut när de samlar in syre XD
De är bra att ha i akvarier, då de äter alger och sånt som dör, växter, fisk odl…
Hm, ska se om jag kommer på mer snart, har gjömt glasögonen hemma så jag är lite slut i huvet :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Jag har en fråga också… så jag lånar denna tråden lite :)
Om man har mkt vatten i akvariet så det inte är 10 cm från vattnet upp till kanten, utan kanske bara 5-7 cm, lägger dom inte ägg då? Jag har tänkt skaffa snäckor, men jag vill helst inte ha massa barn
inte nu iaf… Eller är det taskigt mot dom att ha så mycket vatten? Dom kanske behöver en 'flik' på 10 cm för att må bra?
Även om de lägger äg är det bara att plocka bort kakan :) tar nåra veckor innan den kläcks och den måste hållas fuktig… ar du täckglas klättrar de upp där, mina verkar inte gilla heltäckande ramp då detta blir på tåk för blött :)
Man behöver inte ha det "mellanrummet" för att de ska må bra :)

Jag har inte täckglas, och inga snäckor än, men snart :) Måste skaffa täckglas innan har jag förstått, annars ligger dom väl på golvet efter ett tag?
Ska hinna förbi glasmästaren innan helgen iaf. När man skaffar täckglas, hur stora luftspringor ska man ha?
Jag har inge täckglas och inga rymlingar ^^

Då kanske jag inte heller behöver det då.. 
Antagligen inte :) De går ju inte gärna ur vattnet om man säger så ^^ Bara om de ska lägga ägg eller tycker det är för trångt :)

Jag hade en zebrasnigel (som den hette på bromma zoomarknad) som simmade upp över vattenytan och stannade där. Tills den torkade och dog. Vilket inte var speciellt lyckat.
Jag har ungefär 2-3cm till kanten, är det bra eller dåligt?
Just nu har jag en zebrasnäcka, 6st blåa äpplen (ca1cm) och en stor gul äppelsnäcka (ca5cm).
Men mer fakta är alltid bra då jag ska ha redovisningen. :)