Hjälp!! Är han sjuk?
Är det något fel på min Platy hane? Han ligger ner på botten mycket, köpte honom igår men då var han pigg och fin. Jag såg honom här (bilden), sen gick jag och tog en halstablett, när jag kom tillbaka så låg han vid växten och jag trodde att han var död, så jag stoppade försiktigt ner handen för att kolla, jag nuddade honom ytterst försiktigt och han reagerade väldigt sent och simmade långsamt iväg och la sig mot en akvariedeko. Varför gör han så? Är han sjuk? Bilden är på honom när han ligger vid en genomskinglig sten, jag tyckte att det såg ut som om han åt på stenen "/. Tog bilden kl 11 (idag), han har legat sådär sen 10 (idag) ungefär. Han kanske har fått i sig något dåligt, ingen annan fisk värkar sjuk. Tacksam för snabbt svar :)
/Isa96
Inte förän nu ser jag att han ser väldigt arg ut xD. Kan det vara vattenvärdet som är dåligt? Hur kollar man det isf?
Hej Isa96,
Allvarligt talat så mår den fisken inte alls bra…kommer troligen dö.
När man köper nya fiskar bör man först stoppa ner den påse du fått hem fisken/fiskarna i akvariet de skall "bo" i. Låt sedan påsen ligga i en halvtimma för att jämna ut temperaturen i vattnet i påsen mot vattnet i akvariet. Öppna sedan påsen och försök att försiktigt och långsamt mixa vattnet i påsen med vattnet i akvariet. Om fisken sedan väljer att simma ut i sitt nya "hem" så den göra det. Normalt brukar det sedan ta en halv till en dag för fisken att känna sig hemma så den kan simma undan och gömma sig under den tiden.
Men när en fisk ligger som din gör är det helt säkert att den är MYCKET dålig.
Försök att lämna tillbaka den där du köpt den, få pengar tillbaka eller få en ny fisk. Undvik dock fiskar från det akvarium du fick denna från.
Hoppas det är till hjälp för dig.
Mvh Mikael
Ok
. Jag avvaktar ett tag och ser om han blir bättre, annars ringer jag affären och hör med dom. Tack så mycket för svaret