när bildar scalarer par?
Oftast så är det hanen som får en puckel, men det kan även hända att honor får det.., vi hade en stor rökfärgad scalare med puckel som köptes som hane som sedan lekte med en av dom mindre scalarerna, gissa vem som lade äggen??!! Jo den stora rökfärgade "hanen" så det är inget 100% säkert tecken.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

ingen aning

väldigt svårt att se på skalarer å sen beror det ju på om dom vill leka å bilda par å sen är det ju ett problem till dom ska vara yngelvårdande å det är det svåra med dom efter som en del äter upp sinna romkorn hela tiden
ok hur vett man att dom har bildat par då

Om du ser att den ena har ett lite tjockare rör vid bukfenan och den andra smalare. Honan har tjockare och hanen tunnare.
Mina började mad att honorna gick emot varandra och spände upp sig sen rätt var det var så började två av scalarenran putsa på ett blad av en svärdsplanta och sen låg där ägg.
Både honan och hanen jagar bort övriga scalarer. Paret håller sig ganska konstant i närheten av varandra, det gör åtminstånde mina.
Nu ser jag direkt att äggläggning är på gång genom att rören kommer fram och att dom börjar putsa på ett blad.
Min hane har växt om honorna så nu kan jag se skillnad på dom utan att rören har kommit fram.
ok tack så mycke jag tror att jag har ett par nämligen för dom är alltid brevid varan

jag har haft två honor som lekt så de där med rören är ingen ting att gå på….. blir ju bara ägg å sen äter dom upp…