skogsmossa??
hej! :) på sommaren/hösten när jag och familjen brukar plocka svamp så brukar det finnas mossa som typ är i vatten (eller en jätte fuktig grop) den mossan borde man ju kunna ha i vatten… kan man ta sån mossa och sätta i akvariet? eller det kanske är farligt?
Intressant fråga, jag ska nog göra en damm i sommar med mossa som får växa under vatten så det skulle vara intressant att veta om det funkar i akvarium. Någon som vet mer?

Jag tar ofta in vitmossa och andra mossort och lavar och inreder terrarium med. Det fungerar, men jag vet inte hur det blir i akvarium…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Mossa överlever oftast inte i akvarium därför att det blir för varmt.
Men tänk på om ni plockar växter utomhus att det kan följa med sjukdomar.

Bor det inte oftast småsmå djur i mossan?
Eller man kan ju säkert lägga den på ett papper över natten så att dom kryper ut, men kanske ändå inte så schysst mot naturen då mossa tar ganska lång tid på sig att komma upp igen:)
Ett litet tips om man plockar mossa till terrarium. Lätta på mossan lite försiktigt först och titta vad som bor där. Kan finnas myror som inte blir så glada och talar om det så att säga. Hur kan jag veta det tro…. Bara att gå vidare till annan mossa då. Engångshandskar kan vara bra oxå så slipper man bli geggig om händerna om det är blöt mossa

Fast ibland har man djur som gärna äter myror och andra kryp. Synd om krypen förvisso, men det finns en hel del i skogen!
Dock undviker jag myrbon!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Då har jag en fråga… Är inte mossa fridlyst pga att den växer så långsamt?? Har för mig att jag hört det men är osäker..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Kanske den kan vara… beroende på art… men gäller inte allemansrättsbestämmelsen att man inte får förstöra? Man får inte bryta, gräva t.ex… och jag tror att det särskilt brukar nämnas att man inte får skala mossa av stenar. Det tar mycket länge innan det växter tillbaka. Jag vet inte om det innefattar att ta en tuss mossa på marken… men jag är säker på att man i alla fall inte får riva upp stora sjok.
/Nooon
de växter som är fridlysta får plockas för eget bruk, men inte mer än så, lltså int för försäljning… Typ som här i stockholm så är blåsippan fridlyst men får plocks i en bukett att ha hemma :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Saxat från Naturvårdsverkets sajt:
"I lagen räknas de växter upp, som är förbjudna att plocka utan markägarens tillstånd. Lagtexten är ålderdomlig och måste ibland tolkas med sunt förnuft. Mossor och lavar finns inte med i lagtexten, men får antagligen plockas - dock inte i stora mängder och till försäljning."
så nu vet jag också! Alltså tänker jag vid tillfälle se om jag hittar några små mosstussar att ta hem till terrariet. Jag har faktiskt tagit hem mossa förut… bitar som andra vandrare rivit upp med sina stövlar… de frodas sedan några år i mina balkonglådor. Där har också fiiiin björnmossa flyttat in alldeles av sig självt och vuxit ganska bra :)
Ang smådjur i mossa… de kanske kan vara till nytta i terrariet… vissa av dem i alla fall. Myror kanske blir jobbiga påde för en själv och terrariedjuren. Jag läste om en som förlorat smågrodor och trodde att det berodde på att de ätit tusenfotingar…
/Nooon