Alger O.o
Jag har haft mitt akvarie i ca 2-3 år nu, i en period hade jag problem med algerså jag sänkte temperaturen, började med sånt medel osv. För nån vecka sen hittade jag nått annat sort grejjs mot alger, algtabletter som sitter i en hållare som man sätter i, han i affären säger att de "försvinner efter ett tag".. Dem har varit i ett bra tag nu men vevrkar inte funka så effektivt, nån som har provat det? xD
Oj, den här tråden är ganska gammal XD Hur är det med algerna nu? Har de försvunnit?
#1 Ja, till viss del. Jag skaffade tabletter som man skulle sätta i en behållare so därefter skulle ner i akvariet, men den börjde få alger på sig efter ett tg, har du några andra tips? :D Jag vet att man kan minska på maten och sänka temperaturen, det är vad jaghar gjort än så länge..
minska på solljus? Jag är inte så bra på alger..
Vad har du för ljus? Är det gamla lysrör och vilken färg? Det kan bidra. Vattenbyten? Hur ofta? Finns det något i vattnet som övergöder? Kolla vattenvärden. Man kan ringa kontakta sitt vattenverk och få några siffror. Det kanske är dåligt från början…råkade ut för det en gång. Någon rot kanske som det är lurt med? Bottenmaterial? Jag är inte expert alls men det är saker jag har förstått att man ska titta efter.
/Nooon
vad är det för alger?
Såhär har jag fått lära mig att det hänger ihop:
Blågröna alger - övergödning, för mycket solljus
Gröna korta alger - fina alger! Ha algätande fisk som håller efter och hjälp till lite själv.. ja, inte med att äta dem då ;)
Långa slemmiga alger, trådalger - fick jag när vattnet var av dålig kvalité redan i kranen… vet inte annars… övergödning?
Bruna hårda alger - för lite ljus.
/Nooon
… och så svarta tofsalger… glömde dem. Eh… jag vet inte vad som gäller för dem…
Men gemensamt för alla är väl att de gillar nitrat och fosfat - övergödning…
/Nooon