Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 6381 ggr
Tarkie
0

Mossmatta?

Hej!

Jag och min familj har tänkt starta upp vårat akvarium igen. Vi tänkte ha en mossmatta.
Jag undrar hur man gör den, vilken typ av mossa som är bäst, vart man kan hitta den och om det passar att ha den med platys.

/ Tarkan från Kanin.ifokus.se ^^ (Viste inte vilket forum jag skulle välja, så ändra gärna om det blev fel.)

KerstinL
0

Välkommen hit!!

Javamossa passar nog bäst, om man lägger ut mossan på botten och tynger ner med lite stenar här och där så brukar den växa fast i bottengruset.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Goldenalice
0

#1 Oj, mossmatta låter fint, är det bara att lägga ut ganska tätt så växer det sedan så att det blir så tät som en matta?
Jag gillar ju gröna akvarier: )

ille
0

Vad kul :D Då behöver man typ inga andra växter om det växer ända från gruset till ytan :P

Goldenalice
0

Växer den hela vägen till ytan?

ille
0

Vet inte, jag skojjade bara :P

Tarkie
0

#1 Tack, får testa det. Måste man klippa den så den inte växer för mycket? Vad gillar den för tempratur?

Sloj-border
0

vart kan man köpa javamossa? :)

Goldenalice
0

#5 Hehe, allt skulle ju liksom bli som grönt slajm i akvariet om det växte mossa från botten och låg och flöt på ytan: )

ille
0

aa, hehe ;P

Goldenalice
0

Flört

Nooon
0

Jag tänker nog prova… med vad jag kan få tag på - javamossa, riccia, annan mossa… och andmat. Andmaten blir ett experiment. Mossa tänkte jag på botten och rötter och stenar… och så kan man hålla det kortklippt, tänkte jag. eh… gardening…

Kan inte låta bli - se på detta! Lite kul - en helt ny inrikning på akvariehobbyn!

http://www.adana.com.my/gallery/contest2007/10a_L.gif

Sloj-border
0

oj jäklar vad snyggt akvarium!!!!! :O :D :D

Goldenalice
0

Tycker också att det var snyggt, ser ut som en trägård!!:P

Sloj-border
0

haha aa precis! :D det ser ut som om det ligger åvanför en strand med ett hav! :D så om man skulle fortsätta neråt skulle man komma till en strand Cool

Nooon
0

Visst blir man sugen på att prova!? :)

Hittade sajten häromdagen och frossar vilt i allt möjligt vackert! Titta själva och inspireras!

Men nu får jag be trådskaparen lite om ursäkt… jag svävar kanske iväg lite från ämnet… med bland bilderna finns fina mattor att titta på!

De gör också moss… mattor (får man väl säga att det är) av småsten täckta med mossa som läggs ut över en yta.

http://www.adana.com.my/gallery/gallery.htm

Hoppas ni har överseende med mitt vilda länkande…

/Nooon

ille
0

De var snygga :D

TerriZue
0

Härligt snygga bilder! :D Blir vääldigt sugen på lite mer mossa nu.. om jag bara kunde få det att ta sig… :/ Den vill inte växa..

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

ille
0

Jag har ingen mossa, vart får man tag på det?

Och hur sköter man det?

Sloj-border
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

haha jag testade att göra en liten "mossmatta" haha!^^ det vart inte så värst snyggt!^^ men jag hade lite mossa på en pinne och så hade jag såna där "fluffväxter" (vet inte vad dom heter xD) och tyngde ner med stenar :P men jag ska köpa javamossa snart, och då ska jag täcka botten med de istället :P

Scilla
0

Jag blev också sjukt peppad på mossmatta *sneglar på mitt 11-literskar och får funderingar om jordakvarium med mossmatta*