Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 1440 ggr
[Caroline92]
0

OT - Rädda hajarna!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 
För några dagar sen i skolan så såg vi en film som heter Sharkwater. Den handlar om hajar, och att 100 miljoner hajar dödas varje år p.g.a att man vill ha deras fenor. De dras upp ut vattnet, får sina fenor avskurna och sen dumpas de i vattnet igen där de dör antingen p.g.a att de inte får tag på någon mat för att de inte kan simma, eller för p.g.a syrebrist. Det kan ta allt från timmar till dagar innan de dör.

Hajarna har funnits i över 400 miljoner år, och nu helt plötsligt har folk fått för sig att hajfenorna har helande kraft så vi människor tar oss rätten att så brutalt skära av dom fenorna och sen lämna dom att dö.

Saken är den att hajarna är de som har skapat havets alla djur. Alla djur i havet är anpassade efter hajen. Så om vi nu utrotar hajarna så kommer hela ekosystemet att kollapsa! Och vi får det mesta av vårat syre från havet, Så om då alla hajarna utrotas så kommer de fiskar, som äter planktona som ger oss syre, bli alldeles för många och kommer då äta upp alla plankton, vilket kommer sluta med att vi alltså utrotar oss själva.

Hjälp till att stoppa hajfisket! Vägra att äta hajfenssoppa, och säg till dina vänner att se filmen sharkwater Besök även denna sida http://www.savingsharks.com/

Tack för mig, och jag hoppas ni tog er tid att läsa detta Glad

Kram Carro

KerstinL
0

Mycket bra info, tack så mycket!!

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Goldenalice
0

Håller verkligen med dej, utan hajar förfaller allt:(

[Caroline92]
0

#1 Tack och varsågod :)

#2 Ja, så det är viktigt att vi får stopp på det! :)

limaka
0

det är sjukt att man kan göra så mot en levande varelse Rynkar på näsan

ille
0

De borde åtminstånde inte skära av fenorna när de lever ! Gråter

[Caroline92]
0

#4 Aa, verkligen :/

#5 Inte för att dom borde skära av dom alls, men om dom nu gör det så borde dom ju verkligen se till att dom är döda innan dom gör det! Är så hemskt när man tänker på hur mycket djuren måste lida :( :(

ille
0

#6 Jag menade så klart inte att de skulle skära av de alls heller, men om de ska de borde de ju kunna döda de innan på ett inte allt för plågsamt sätt, de överlever ju iallafall inte :'(

[Caroline92]
0

#6 Jo, jag förstog det, och jag håller helt med dig. Jag förstår inte hur människor kan vara så grymma Gråter

ille
0

# inte jag heller… Rynkar på näsan Folk som gör så har nog ingen hjärna

[Caroline92]
0

#9 Ne, antingen det eller så är de blinda av alla pengar de tjänar så att de helt skiter i djuren Rynkar på näsan

ille
0

#10 Ja, så är det nog :(

limaka
0

jag fatar ändå inte att man kan först fånga in en haj o sen kunna stå o skära av den fenornaObestämd

JennyR
0

Helt sjukt.. :-(

[Caroline92]
0

#12, ne det är det nog inte många av oss som fattar :/

#13 aa, verkligen :(

[Caroline92]
0

*putt*

[Caroline92]
0

*putt*

myhombrero
0

Det dumma är att det är inte smaken dom är ute efter.Det smakar inget enigt ett program jag såg utan det är konsistensen och att det blivit tradition att äta som är anledningen.

Själv så vet jag att det sällan hjälper att klaga på vad människor gör eftersom det gäller pengar.

MVH.Ted

ille
0

Ja, de gör det ändå

[Caroline92]
0

#17 precis, å den konsistensen måsta dom väl kunna få fram på nåt annat sätt.

Tyvärr så är det så :( allt för pengarna :/