Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettalger
Läst 616 ggr
Ciiviic
0

Alger problem

En kompis till mig har otroligt mkt alger i sitt akvarium…..
Hon har mallar och allt va det heter för att skydda att de inte blir så mkt. men hon gör rent, åh inom kort tid så är det FULLT igen…

Dom säger att de kan bero på PH värdet eller nå sånt.
Stämmer det ?

OM det är de, hur kan man då få bort det ?

Eller kan de vara något annat ?

Faxlin
0

Kan vara så att hon inte har rätt balans i akvariet. Kanske för många fiskar i för litet akvarium.
Hur stort akvarium har hon? Hur många fiskar och i vilken storlek? Hur många malar? Hur stora malar?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ciiviic
0

haha ja hon har 11 fiskar för tillfället ;P
Sveas fisk och sen såna där blå,röda små stimfiskar 10 st…
112 liter..
ååh 3 malar… fråga mig inte va det är för mal för den har jag ingen aning om, dom är bruna med vita prickar och ser ut som små sängmonster ;P

Faxlin
0

Man säger att man ska en liter per cm fisk. Så det är inte så mycket antalet som hur mycket cm fisk hon har. :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ciiviic
0

vaa ?
aah jo.. men det är sjukt va alger det är..
jag gjorde rent där i idag.. men suck de hjälpte inte

KerstinL
0

Det kan bero på många saker.. För mycketljus, fel ljus, för mycket mat, för varmt vatten eller direkt solljus är några faktorer som brukar spela in. Ha inte akvariet tänt mer än 8 tim/dag, det räcker mer än väl..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Ove-D
0

Placeringen av akvariet är otroligt avgörande. Om det kommer in solljus på det är det inte alls konstigt att det bildas alger. Olika malar/algätare äter olika alger. Kanske är det tofsalger och då äter inte "sugproppsmalar" dem utan sånna där avlånga, heter de argentinsk algätare? Men de kan vara lite bitska mot andra fiskar…

Ciiviic
0

Okej , aaah kan ju iofs be henne fixa mindre sol ljus imot det. och kolla om det funkar : )

ille
0

Oj, jag har tänt 7-21 :P

Det här var en gammal tråd haha