Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3300 ggr
raudur
0

Prickar?

Såg just att mina 5 korall platysar och en nion tetra hade fått som vita prickar vad är de?

Cavia
0

Låter som vita pricksjukan. Sök här på forumet så hittar du trådar om detta =) Eller så Googlar du, så kommer det upp massor av sidor med bra information hur du botar dina firrar.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

raudur
0

men dom har prickar över huvudet också oc lite på fenorna,sen brukar mina platysar lägga sig på botten med jämna mellanrum, även mina tre fuxna blackmolly men dom har inga prickar?? Vet inte vad ja ska göra

raudur
0

Någon som vet???

MajaaR
0

inhandla medel mot vita prick samt kolla vattenvärdena!

raudur
0

ok

Goldenalice
0

http://www.akvariefisk.com/sot/

Tycker du kan ta en titt här inne, under fisksjukdomar, tycker ändå att det låter som vitapricksjukan som#1 sa, eller kanske sammetssjuka.. När du hittat det gäller det bara att behandla snabbt, spec sammetsjuka, det sprids fort:(

Hoppas att allt blir bra nu och att du hittar vad som kanske är felet på dina små:)

KerstinL
0

Ha i lite salt i vattnet oxå, havssalt eller bordssalt spelar ingen roll bara det inte är jod i..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

raudur
0

ok hur mycket? har ett 60 l,med 3 blackmolly yngel,en slöjstjärt,5 vuxna Black molly,5 platy och 15 neon tetror och 4 guppi hannar?

raudur
0

Men en till fråga varför lägger sig mina blackmollysar och min korallplatysar på botten och "vilar".Dom är igga när det gäller mat och så men??

MajaaR
0

nitrat/nitrit?

raudur
0

Men får dom vita prickar av det?

Goldenalice
0

Kan ju vara en mix an 2 olika sjukdomar:/
tex. vitaprick och nitrit(?)

Sloj-border
0

du kanske har både för mycket nitrit/nitrat och dina fiskar är sjuka?? :P

raudur
0

gud va jobbbigt :/ vet inte vad det är för fel:(

KerstinL
0

Det kan vara så att det ena ger det andra.., har man dåligt vatten så får fiskarna sämre motståndskraft och då dyker det upp sjukdomar.. Vita prick är en vanlig sjukdom som ofta kommer av stress eller dåliga vattenvärden. Ha i 3-4 msk salt (utan jod) och så köper du medicin mot vita prick.

Cool

raudur
0

ok då häller jagi i salt nu och morgon ska jag försöka åka till djuraffären och be om medicin mot vita pricksjukan då :/

raudur
0

En fråga:vad gör saltet?

raudur
0

Någon som vet?

raudur
0

Har hällt i ca 3-4 matskedar havssalt nu,det blev lite mera liv i dom just nu men jag ska ändå åka ock köpa medicin imorgon om jag hinner,men min blackmolly hanne "snurrade"runt precis när jag hällde i det som han fick en jätte kick utav det? vet inte riktigt hur ja ska förklara

KerstinL
0

Mollys brukar bli glada av salt, dom är egentligen bräckvattensfisk.. ; ) Salt dödar en del bakterier därför är det bra att ha i det vid vissa sjukdomar.

Cool

raudur
0

key,har köpt mdicin nu den heter exit hoppas de ska funka :)

De står att man ska andvända den i tre dagar

dag 1:25 droppar

dag 2: 12 droppar

dag 312 droppar för 100 l

jag har ju bara ett 60 l så det borde väl bli så här då ist!?!

dag 1: 15 droppar

dag 2: ca 2-3 droppar

dag 3: ca2 -3 droppar eller?

Lovizaa
0

hur räknar man ut det? :P

hoppas dom blir friska!!

Emma-N
0

#21, Eller så här (typ):

Dag 1: 15

Dag 2: ca. 7

Dag 3: ca. 7

(delade först den angivna mänden med 100 och sen gångrade den med 60 :) )

Lovizaa
0

aha xD

raudur
0

just de tänkte fel :P har hällt i 15 droppar ni iaf,akvariumet är grönt utav dropparna nu så det är inte så fint just nu men….X) hoppas att de funkar iaf (:

Emma-N
0

Heh okej :) Hoppas att det blir bra nu :)

Goldenalice
0

#25 Håller tummarna för att du hittat det som va fel och att behandlingen fungerar!!:)

raudur
0

mmm…ja med,en s länge ingen föbättring men de brukar kanske inte gå så fort eller?om det inte räcker med 3 dagar ska jag fortsätta med 7 droppar tills ja ser föbättring då eller?

Goldenalice
0

#28 Vet inte, gör som det står på flaskan och om du inte ser förbättring, kan det väl vara något annat(?)
Men om du ser lite förbättring men att fiskarna inte är helt återställda tror jag att det kan vara bra att fortsätta behandlingen:)

raudur
0

ok få se imorn om de blivit bättre,men dom är riktigt prickiga vissa så ja hoppas inte de är förent bara :/

Goldenalice
0

#30 Ja vänta och se.. om det blir bättre av medecinen tycker jag att du ska fortsätta:)