Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettalger
Läst 688 ggr
[sweetestperfection]
0

Alger

Hej

Nu när jag har höjt värmen i akvariet så har det blivit en massa bruna alger på växterna och stenarna.. varför blir det så? Och vad ska jag göra åt det? Ser inte så fint ut direkt. :P

KerstinL
0

Har du doppvärmare i akvariet? Alger trivs i varmt vatten, mycket ljus och övermatning av fiskar.. Testa att sänka till rumstemp, ha lyset tänt max 8 tim/dag och minska matningen av fiskarna.. inte säkert att det funkar, men kan vara värt att testa.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

AlbaStiffler
0

Skaffa fler algätare borde ju åxå funka! :)

Mymlan
0

När jag fick bruna alger så rådde zoo släck ljuset se till så inget ljus kommer in i karet. Fiskarna klarar det, växterna mår sämre visst men algerna vill ha ljus utan det dör.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[sweetestperfection]
0

Japp, har doppvärmare.. men mår inte botiorna dåligt om det är för kallt? Vattnet är ungefär 22 grader när det är rumstemperatur.

Hur länge ska man ha lampan släckt isf? För alltid eller tills man ser att det har försvunnit?

Kan ha råkat matat lite för mycket på sistone, de är så roligt att titta på när botiorna äter Generad Får dra ner på det också.

KerstinL
0

Tror inte att du behöver släcka ner helt, men ha tänt högst 8 timmar/ dag, timer är bra om man är en sån som glömmer bort tiden. 22 grader är lite kallt, men dom dör inte av det. Om du är nervös att dom ska må dåligt så höj tempen till högst 24 grader (om du har ställbar doppvärmare). Låt bli att mata på en vecka, då äter fiskarna upp algerna istället för maten dom skulle ha fått ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

[sweetestperfection]
0

Okej, jättebra tips. Ska prova de. :)

volvo-sport
0

kolla så du har ett lysrör som är anpassat för akvarium…

det finns en massa olika lysrör man kan ha till akvariet beroende på vad man vill ha för för ljus

sammeth
0

Hej har samma problem i mitt akvarium. Bra tips :)

volvo-sport
0

kolla hur länge lysröret har varit igång efter ett år så blir lysrören sämmre å sämmre och då kan det också leda till algtillväxt