zebraciklid?
Just nu har jag bara ett litet 20 liters akvarium men drömmen i framtiden är ju att skaffa ett ganska stort och har börjat drömma om att ha ett gäng med zebraciklider. Men nu har jag en massa frågor och på alla olika google sidor jag hittat har det stått olika :/
Det jag vill vet är:
*Hur många fiskar behöver dom vara och hur mågna av varje kön?
*Hur stort akvarium behöver dom då beroende på antal?
*Vad äter dom?
*Bilder? för om man googlar ser dom ut att vara blåa med svarta ränder men på beskrivningen står det grå/vita med svarta ränder. Vilket stämmer?
Någon kanske har en länk till någon/några bra svenska sidor?
Du behöver egentligen bara ha en hona och en hane. Men bäst är en hane och två honor :)
Dom behöver inte jättesdtort sålänge som inte är tillsammans med andra fiskar.
Dom äter vanlig mat (flingfoder) och ärtor (kokta o skalade)
- det älskar iaf mina. Här kommer nån bilder också.
På denna bilden är det min hane på ca 1 dm.
#1 har läst att dom är par fiskar men det stämmer då inte?
Hur många liter/fisk bör akvariet vara på?
Ja tanken är att det ska vara bara zebraciklider ;)
Är dom blå eller vita i verkligheten?
#2 dom är vita :) men ibland kan dom gå mot lite grå färg
Jo dom är parfiskar, nästan måste med att hanen ska ha en hona, våran hona dog o han blev väldigt ledsen så det riktigt märktes, la sig i ett hörn.
#4 men 1 fullvuxen hane och 3-5 honor, hur stort bör dom ha?
Kan man ha dom med fullvuxna äppelsnäckor?
Japp det borde gå med snäckor,
Men 100Liters till hane & 3-5 Honor :)
Men fullvuuxen hane blir nog svårt att få tag på ;) dom är enorma!
Deras riktiga namn är : Archocentrus Nigrofasciatus
#6 jo men tänkte mest att det är ju smartast att köpa ett akvarium som passar fiskarna även som vuxna än att köpa ett litet och sen behöva köpa större ju mer fiskarna växer ;)
100 liter lätt ju bra, då ska jag börja kolla priser och räkan ut ungefär hur mycket som behövs så man har ett hum om priset när det väl blir dags ;)
Kan säga att vi köpte ett 112 liter på hornbach (stavning?) för 1000 med pump, tak med ljus i och doppvärmare! :)
Eller så köper man begagnat, då kan man göra klipp :)
Någon som vet hur mycket dom kostar/styck och hur svårt det är att bli av med ynglerna då det lär bli yngel efter dom ;)
ynglena är rätt svåra att gära av med som vi upplevde det :P