Sjukdom? Parasit? Vad kan det vara?
Hej!
Jag har fått något otyg i mitt kar! Kanske 2 skilda sjukdomar?
Neontetrorna har vita prickar på fenor, några av dem. En har en vit böld i munnen. Jag har medicinerat mot neontetrasjukdom och vita prick. De har inte blivit sjukare och det vita kom någon vecka före jul.
Nu har mina otroligt tåliga guppys börjat dö! De som tidigare var "gravida" hela bunten är nu smala. De börjar "vingla" och hela ögat blir svart. De simmar även ner till botten och "kliar sig" mot sanden.
Någon som har den blekaste aning?
Jag är rådlös.

Nähe, sambon säger att det är ljuset som gör att ögonen ser svarta ut på de sjuka fiskarna men vi är inte helt ense.
Bilder skulle vara bra 
Fiskarna reagerade inte alls på vita prick medicinen?

Jag ska försöka lägga upp en bild imorgon.
#Nej, det kan jag inte påstå..eller, jo de blev inte sjukare, det var som att förloppet stannade av på tetrorna. Guppyna var inte sjuka då.
Hur länge var dom "smittade" innan du hade i medicin?

# Några dagar, kanske tre.
Om du medicinerade efter 3 dagar efter första symtom så kan det nog vara för sent..
Det är det kluriga med vita prick…
Man ska medicinera så fort man ser någon fisk som har vita prickar det går inte att vänta…
Det medecinen gör är att döda dom nya parasiterna som letar efter nya värdar. när parasiten väll är inne i fisken så är det oftast försent…
vanliga syntom är avmagring, kliar sig mot botten. och ställen som är vita på skinnet.
Tänk på att fiskarna som klarar sig blir oftast immuna.
men bär fortfarande på parasiten så när ny fisk flyttar in så finns det anlag för ett nytt angrepp.
drabbades själv av vita prick och ca 100 mal yngel dog…
Vad lärde jag mig?
Jo karantän till nyinköpt fisk och även ha i en gnutta salt.
Och att alltid ha medicin hemma. det går så fort och är en bra investering
// Patrik

Tack Patrik!
Vilken sorts salt använder du? Det kanske är en heldum fråga. (Amatör
)
Vanligt grov salt utan jod.
Detta används mer i motverkande syfte fiskarnas (har glömt namnet)
sat balans på värkas vid transport fiskarna vill alltid ha samma salt balans som vattnet.
Fisken har lättare att ta in mer salt än att få ut salt därför brukar man ha i salt från mataffären.
Krångligt? Ja
hoppas du förstår ska själv förklara bättre när jag har kommit på namnet.
//Patrik
tänkt på att medecinen har ett bäst före datum. den medicin jag jag hade sist stod det att den gjorde så att dom släppte fisken plus då behadlade dom som var frisimmande i vattnet.

# 9 Flaxss, minns du vad den hette?
nej jag har kastat den så jag vet inte. men där stod iallafall att den gjorde så att dom släppte frisken. om det sämmer eller ej vet jag inte.

Ok, tack ändå!

Hjälper det att slänga ner lite saltäven om fiskarna har Costia?? Det e ju "en slags" vita prick-sjuka…