Äntligen ägg!
Kommer inte ihåg exakt hur många dagar det tog men runt 5 skulle jag tro.
Tyvärr är blåciklider svårsålda, jag skänkte till slut bort mina men inte ens det var lätt :(
Beror säkert mycket på vart man bor oxå men här ses dom som ohyra typ..
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Tycker de var jätte fina!! är de svår skötta?
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
Jaha okej, jag bor ju i trelleborg, längst ner i skåne
#3 nej, det är dom inte alls tycker jag, lugna o trevliga fiskar :)
Var tvungen att kolla, 3-4 dagar tar det innan rommen kläcks.
Lugna och trevliga?
Mina var bra aggressiva när dom lekte, grävde ganska friskt oxå :-(
Annars är dom väldigt lättskötta!
Man skulle vilja ha men skulle det skulle inte gå …..har ett 54l akvarium och får inte skaffastörre akvarium >.<…någon vore ta ett riktigt snack med min mamma
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
#6 aggressiva? gräver?
Mina måste komma från månen isf 
Mina har Aldrig grävt, dom är inte ens aggressiva nu när dom har ägg, till ochmed så att dom flyttar sig för andra fiskar mm :P
#8 Du måste ha haft tur du! ;-)
Vet någon om små platyyngel är lättsålda när de har blivit lite större? Jag har nämligen 28 stycken :D
ja har ett akvariem som jag har fått en del fiskar i. jag vet bara att dom trivs bland många växter i där dom kan gömma sig och bli stora fiskar.
#10 Platy borde gå att bli av med men räkna inte med att få så mycket betalt för dom.
#12, okej, hur mycket får de kosta tror du?
Är någon kanske intresserad? Skicka ett meddelande då för mer information
#13 Beor nog mycket på sort och så. Starta en ny tråd och fråga där så får du säkert en massa svar.
Vi tar 10:- för fullvuxna platy´s.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#15 Yngel då? Ett par kronor eller vad får man tror du?

#16 När min kompis lämnade in halvvuxna platys till djuraffären fick hon en gång 6 :-/st och en gång 8 :-/st.
Nu har jag startat en ny tråd, skriv gärna i den :D
Den heter "Yngel"
När mina Blå ciklider som jag hade fick yngel så fick jag tipset av en erfaren akvarist att sära på ynglena från föräldrarna om jag ville vara säker på att dom skulle överleva. Jag tyckte det verkade onödigt eftersom dom verkade så otroligt mån om de små, dom verkade sköta dom exemplariskt. Men på några dagar så halverades "yngelsvärmen", och några dagar till så var alla borta, uppätna av föräldrarna. Om man beslutar sig för att flytta på ynglena, så får man inte glömma att dom ej får komma ovanför vattenytan, som dom gör om man tex tar upp dom med håv. Då är det bättre att suga upp dom med en hävert.
Lycka till! :-)
(bilden är mkt dålig kvalla, tagen med mobil *asg*)
Varför får de inte komma ovanför vattenytan?
#19 varför inte ? asså jag förstår ju att man inte ska ha dom ovanför vattenytan
men den lilla stunden från vattenytan ner i yngelkaret borde väl inte spela så stor roll?
Jag är inte 100 på exakt varför, men tror att det har med simblåsan att göra. Det är det jag har fått höra av samtliga erfarna jag pratat med. Dom små ynglen är ju inte lika tåliga som vuxna fiskar.
Jaha okej, jo det kan man ju förstå ;)
kan man inte bara ta bladet och lägga det i en yngelkasse ???
#24 tydligen ska dom vara väldigt svårskötta sålänge dom är ägg. Men tyvärr har jag inte ett endaste kvar, på samma natt som dom skulle kläckas försvann alla.
Mina lade ägg typ hela tiden :-P Men oftast försvann dom innan dom hann kläckas, förutom en gång, och det var då ynglena blev uppätna.