Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 3259 ggr
TerriZue
0

Problem med neontetror.

Jag blir galen på våra neonisar, vi hade cirka 37 stycken men nu har de börjat dö av.

Vet inte riktigt hur många vi har kvar nu men det är ganska reducerat.

Jag kan direkt se när någon av dem är dålig, de blir magrare och magrare och liksom kantiga. De ser ut att ha brutit ryggraden och läkt på fel sätt. (Vet inte hur jag ska kunna förklara det på ett annat sätt.) när jag ser att en fisk är dålig tar jag genast upp den och lägger den i vårat "sjuk-kar" men jag har aldrig lyckats hålle dem vid liv när de väl har blivit dåliga. Det går jättefort. Alla fiskarna äter ordentligt och mår bra i övrigt (även de som blir sjuka äter så det kan inte bro på svält).

Det är bara neontetrorna som blir dåliga, en efter en.

Vi har också råkat ut för att en del neontetror har svällt upp i stället för att magra. Det har hänt med kanske två stycken men båda har slutat på samma sätt som de magra, de har dött.

Jag blir galen, de på djuraffären vet inte vad det kan vara och jag vill inte att alla våra neonisar ska dö!

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

limaka
0

att dom blir magra o krokiga brukar bero på att dom är gammla

TerriZue
0

Kan vi då ha sån otur att vi bara har fått tag på gamlingar då? :/ Snacka om dålig tajming…

TerriZue
0

Dubbelt

limaka
0

hur länge har du hafft dom

TerriZue
0

Tjaa… de flesta av dem har vi haft i drygt två månader och innan dess bodde de hos min kompis och jag är inte helt säker på hur länge hon hade hatt dem. nu när jag tänker efter vet jag faktiskt väldigt lite om neontetror, hur gamla blir de?

idisen95
0

dom kan ju också ha mag parasiter eller vad edet heter det är parasitern  som äter upp fiskarna innifrån och dom smittas om dom äter en död fisk som är smittad va har det preblemet lite hit och dit

TerriZue
0

#6 Usch! Det låter inge bra alls… Den parasiten kände jag faktiskt inte till.

Jag måste erkänna att sjukdomar är jag faktiskt inget vidare på..

idisen95
0

#7 men våra får iallafall inte krokiga rygger eller vänta ska kolla på en bild på kamean eller den har lite kröktrygg

JennyR
0

Här>> är en bra länk till JBL online hospital. Där kanske du hittar ngt?

TerriZue
0

#9 Tack så mycket! :)

otra-vez
0

Fiskar brukar inte magra och krokiga pga ålder utan pga sjukdom…

TerriZue
0

Uppdatering: Jag hällde i en chockbehandlade med salt i akvariet och akn meddela att de alla ser mycket piggare ut. De är fortfarande lite skamfilade men förbättringen är tydlig och syntes efter bara någon dag, de kommernog att hämta sig. :)

Hade dessutom en fisk som såg ut att ha råkat ut för ett svampangrepp. (En efter en har våra fiskar drabbats av detta, jättetråkigt) Men även hon mår bättre nu och allting ser ut att vara på väg åt rätt håll. :) Hoppas bara att det inte vänder igen.