720L bräckvatten
Har förmånen att kunna ha ett 720L med bräckvatten.
I detta så går det 3 stycken sprutfiskar, 5st grön Argus, 2st röd Argus, 5st Månfiskar och 5st "kulor" vet tyvärr inte vilken art.
Alla fiskar utom Månfiskarna är riktigt fredliga och går bra ihop.
Månfiskarna dock kräver gott om utrymme då dom är väldigt revirhävdande mot varandra.
Om dom går i för litet akvarium så biter dom väldigt mycket på varandras fenor och kan även ge sig på andra arter.
Kan varmt rekomendera bräck för den som vill prova på, det är ju än så länge inte så vanliga fiskar, väldigt intressanta att studera.
Butiker som har bräckfisk hemma är Djur & sånt / Tyresö och Christer på akvarielagret kan ta hem vid förfrågningar.
Inte speciellt krångligt är det att köra bräck heller.
Per/Haninge
Per/Haninge
Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.
har du några bilder på invånarna och akvariet? =)
Fiskarna har jag försökt att fånga på bild ett 100-tals ggr men misslyckats kapitalt.
Dom är så ruskigt snabba och är aldrig stilla, min så kallade kamera hänger inte med.
Skickar några bilder men ni får ta det som det är 
En liten inredningsbild…..
Per/Haninge
J*ävlar vilka snygga fiskar!!!!
trode bräckvattens akvarium var tråkiga med få fiskar och inga växter!
vad använder man för salt och hur mycket har man i per 100 L ?
Och vad är ca: priserna på bräckvatten?

Vill åxå veta!!
Hur e det med ljus å pumpar, behöver man en skummare som till saltvatten??
Patrik: Tack 
Jag använder Havssalt, samma som jag har till mitt saltvatten.
Jag blandar 1kg per 100L vatten. ( saltvatten 3,3kg/100L )
När fiskarna är så små som mina ( Argus 2,5-3cm Månfiskar 3-5cm o.s.v med andra ord långt ifrån fullvuxna ) så behöver dom inte så mycket salt.
Som yngel så lever dom i söt för att som fullvuxna nästan leva i salt.
Dom är också vana vid relativt stora förändringar i salthalten så det är inte alls lika noga som med saltvatten.
Ang. ca.priser så antar jag att du menar pris på fisk?
Mellan 50-300:- beroende på art och storlek.
Wassego:
Allt jag använder har gått söt tidigare, utanpåliggande filter, cirk.pumpar, samma belysning.
Skummare har jag faktiskt funderat på och håller på att höra mig för om vilka erfarenheter folk har, problemet är att det är svårt att hitta nån som har bräckvatten 
Det är riktigt häftigt att lägga ner syrsor och se sprutfiskarna öva "sprut" för att få ner dom på vattenytan.
Frugan är inte så förtjust i att syrsorna rymmer ibland så oftast blir det att jag matar dom med döda syrsor.
Ibland så slinker det ner nån levande 
Per/Haninge

ok! Jätteintressant att detta kom upp! Har funderat nån gång sådär genom åren men man hör så lite om det… men nu skall här läsas på lite.. kanske vore nåt att satsa på! Ja, en kan ju inte ha koll på varendaste liten syrsa här i världen!
Du skulle hört min fästmö när vi fortfarande hade djuren inne å inte i ett eget litet hus å en lliten kackerlacka rymde ibland.. då var det inte nådigt! 

Akvariet är superballt
Jättefina bilder! Har blivit sugen på att starta ett bräckvattensakvarium (så jag hittade hit). Undrar om någon har lite tips? Har tyvärr inte så mycket plats i min lilla lägenhet så jag vet inte om det går. Hade velat ha ett med argus, månfisk o sprutfisk men kanske får begränsa mig till endast månfisk. Som sagt ny i detta så vad tror ni om storlek på karet? Verkar som om folk haft lite problem med månfisk, vad säger ni?
Mvh Oskar
Månfiskarna är väldigt teritoriella och behöver mycket utrymme.
Skulle nog satsa på argus som är snällare mot varrandra, men tänk på att dom förr eller senare når en storlek på mellan 20-30cm.
Jag skulle rekomendera ett akvarium som minst är 150cm långt.
Per/Haninge
Per/Haninge
Jätteroligt att se, jag har noll koll på bräckvatten! Och även om bilderna kanske inte var de bästa i världen har jag definitivt sett sämre ;)
jaha. Jag har tittat på ett 325L kar, det är 130*50*50. Vilka fiskar skulle passa där? Det finns ju inte så brett utbud, det jag sett är månfisk, argus, kulfisk, humle. Har aldrig sett en sprutfisk men vill jättegärna ha det, men kanske har får lågt akvarim då?
Tack Oskar
Med tanke på storleken så skulle jag inte rekomendera sprutfisk, dom vill dessutom ha stora fria ytor att simma på.
Men 3st månfiskar och kanske 5-7 argusar.
Månfiskarna bör du inte ha fler av p.g.a att dom biter fenorna av varrandra.
Alternativet är att du som med ciklider har en väldig massa så att dom inte vet vem dom ska ge sig på men det är inte speciellt snyggt.
Klart att du ska ge dig på att skaffa bräck 
Jag blandar 1kg salt per 100L vatten och det verkar mina fiskar trivas i.
Lycka till och låt oss veta hur det går.
Per/Haninge
Per/Haninge
Glömde nämna att du kan ha några "kulor" Tetradon någonting ( kommer inte ihåg hela latinska namnet ).
Om du bor i Sthlm's området så kan Akvarielagret ( Lövåsvägen 3, Bromma ) beställa hem det du vill ha.
Per/Haninge
Per/Haninge