Många sniglar. Hjälp!
Jag har ganska många sniglar i mitt akvarium, jag plockar bort dem men det kommer bara nya hela tiden och jag orkar inte plocka bort alla,eller, det går nästan inte att plocka bort alla, vad ska jag göra?
Mina fiskar: 3 Platys och 1 yngel, jag antar att det gör skillnad.
Mitt akvarium: 54l
Tack i förväg för hjälp
/Elin W
P.s. Det är sånadär små sniglar som i alla fall jag inte vill ha.
Kanske en el två snäckätande snäcka vore något? En antome helena…
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Tack för svaret. Jag ska kolla efter sådana.
Någon annan som har något förslag på vad jag kan göra? :D

Köpa praktbotier! De äter småsnäckor… :O)
Praktbotior blir lite för stora för ett 54 liters.. det finns andra botior som inte blir lika stora men som är precis lika duktiga på att rensa bort snäckor. 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Vilka är det i min tank som äter upp skräpsnäckorna då? Leoparderna? de äter snäck ägg kluttarna i alla fall.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Hej! var på väran akvarie affär i går och frågade samma sak om vad han rekomendera för fisk. Han sa att det fanns en fisk som heter dvärg kul fisk som han tyckte jag skulle köpa de är tydligen jätte effektiva fast då måste man nästan odla snäckor brevid för att de ska få mat.
Sen kan dvärgkulfiskar vara lite elaka mot dom andra fiskarna.. ; )

jo det är dom dom ser inte ut att vara så snabba men det är dom!

jag brukar använda zebra ciklider , har dem i ett eget akvarie och skulle det dyka upp sniglar i mina andra kar så slänger jag i dem ett par dagar så finns där inga kvar. billiga och snälla fiskar ,
#11 Zebror snälla??

jag tänker säga samma sak. Sen när blev zebror snälla?? har 22 st och kan inte ha något annat. men billiga kan jag hålla med om. hadde jag tagit hand om alla yngel jag får hadde jag behövt ett väldigt stort akvarium
När jag hade zebror så hade jag en himla fisksoppa.
Fiskarna var både större och mindre än zebrorna och enda gången jag upplevde zebrorna aggresiva var när dom försvarade sina yngel.
Sen beror det säkert också på vilket utrymme man har till dom, för många på liten plats så kan jag tänka mig att det upplevs som aggresivt.
Per/Haninge
Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.
Jag har köpt 2 praktbotior idag, jag sa att jag hade 54l akvarium men det gick tydligen bra, de är inte så stora just nu åtminstånde.
Jag köpte också 3st fläckiga pansarmalar och 1 algätare som är ganska liten
De började städa direkt så det verkar som att de trivs :D
Jag hoppas i alla fall det 
Jag vet inte, jag tycker man får ganska dåliga råd av många akvariebutiker, botiorna behöver plats att växa på!
Okej, om de blir alldeles för stora så får jag väl hitta på något då :p
vad finns det för andra botior som äter snäckor?
tror dom flesta botiorna äter snäckor faktiskt.. ; )

MAn kan INTE ha praktbotior i 54L, dom ska ha minst 200-300L.
det finns ingen botia som trivs i 54L, Dvärgbotian som är en av dom minsta arterna kan klara 60L men vill helst ha runt 70L som minst plus ska den vara i stim av 7-8st.
Oj. :/
Vad dåligt att de inte sa det i affären. Min mamma gick tillbaka och pratade med dem för att den ena såg lite blek ut men de sa bara att jag skulle byta lite vatten :S
Med äppelsniglar i akvariet slipper man "ohyresniglar" men du har lite för litet akvarium för att ha dem de blir ju ganska stora som vuxna.
http://www.winthers-skafferi.se/
#24 Men det stämmer väl inte riktigt?! Jag har ett 112 liters med bara gula äpplen och där finns det både kanelbullar, physa och röda posthorn som förökar sig i rask takt… Nu gör det inte mig så mkt för då kan jag mata botitorna i 350 liters ;)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Förut hade jag gulfiskar, och dom åt mina snäckor!?
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Guldfiskar äter i stort sett allt som får plats i munnen.. ; )

#25 I mitt akvarium ryms iallafall inga andra sniglar än äppelsniglar.
Tror att det ska gå med posthorn också,ska testa om jag får tag på några men ohyresniglar har ingen chans hos mig.
Jag säljer ju äpplen till djuraffären också och han behåller alltid några som han har till att hålla ohyresniglarna borta från sina akvarier.
http://www.winthers-skafferi.se/

Jag har märkt att mina posthorn äter rom
Men dom gör nytta när ynglen kläckts. Då det blir en massa infusorier som ynglen glufsar i sig.
putt

Det problemet hade jag också i början, men jag plockade bort alla, fick ängna en stund varje dag, men nu, 2 år senare finns det inte en snäcka :D
Jag hade praktbotior som efter två år uppnådde nästan fullvuxen storlek. Du behöver inte oroa dig, du ser när det kan vara dags att försöka byta in dem, så gjorde jag.
#32 Okej, tack, men hur byter man in dem?

#33 - du går till en dju/akvarieaffär och säger "hej jag har två praktbotior som håller på och växa ur mitt akvarium kan jag få byta dem till två mindre/två guldfiskar" eller vad du nu vill ha! :)
Kan man byta dem mot några som är värda lika mycket för de kostade 105kr styck?
#35 Du kanske kan byta till ngt som kostar mer, men då kanske du måste lägga till pengar. ;)
måste bara kolla, hade du 2st 35cm stora Praktbotior ?
Per/Haninge
Per/Haninge
Nej! De var ca 10-13 cm i längd och kanske 7 cm som bredast. djuraffären som bytte in dem gjorde stora ögon och undrade hur man gjorde för att få dem så stora…sen sålde de dem vidare som "Praktbotior, XXXXL"…. 
Fast att mina blev så stora kanske kan bero på att jag har dem i ett 400 l akvarium…
Ojåd hehe är dom sniglarna ohyra? Jag tyckte det var coolt att jag började få vatten sniglar i mitt aqvarium. HAhaha
Så fel det kan vara, är dom farliga på nåågot sätt?
11# Zebror är ju inte snälla varje gång jag ska städa aqvariet så biter dom mig, och dom får bebisar som f*n
Vilket som är riktigt kul
#39 Jag tror inte att de är farliga men de kan nog bli väldigt många om man låter de leva och jag ville inte ha så många, de passade inte i mitt akvarium helt enkelt
# 38
ursäkta att jag säger det men den affären verkar inte ha någon större koll.
Vill inte vara oföskämd på något vis, dom flesta Prakt botior som säljs i butik är förvisso 5cm men exemplar på 10-13cm är inget som borde ge stora ögon.
Att kalla dom för XXXXL är att ta i, när går över 20cm plus så börjar man närma sig XXL ( men det är ju bara en benämning )
Ett fullvuxet exemplar ligger som sagt på ca:35cm, mina är mellan 10-22cm.
När jag hade min grupp på 64st så låg alla på 12-22cm.
Prakt botior är en stimfisk som man inte bör hålla under 5 exemplar.
Om man ser till att dom har mycket god tillgång till mat så går det att få dom att växa hyffsat snabbt.
Se medskickad länk, bör inte hållas i akvarium under 250L men det är ju inget som hindrar en att sälja av när dom blir för stora.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262&SOK=1
Per/Haninge
Per/Haninge

Hur gick det med sniglarna ille blev du av med dem då botiorna kom?
Jag skrev bara vad de i djuraffären hade sålt dem som. Jag bryr mig ju inte om vad de kallar dem för, men i mitt 400 l akvarium blev de för stora. Jag har för mig att det var 4 st jag sålde, för en hade gått hädan. Så jag hade vad som rekommenderas, faktiskt.

Hej jag kollade i en akvarie bok Praktbotia blir 3 dm lång #3 får flyta Praktbotia då
#43 Japp, nästan alla försvann :D
#45 Ja, det får jag nog göra

lycka till #46 med dina brakt botior
#47 Tack så mycket
Föresten, jag har 28st ca 1 vecka gamla platyyngel till försäljning om ett tag, någon som är intresserad?
*Jag bor i Tullinge som ligger i Botkyrka*

JAG ÄR LITE INTRESERAD KAN DU SKICKA BILDER.
Visst, jag skrev också på din tråd, jag lägger in bilder där såfort jag har några bilder

VAD DÅ FÖR TRÅD?
den andra som du har som du skriver i
putt