Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2701 ggr
MajaaR
0

Silvermolly & Mossboll

Hej! Jag har två frågor som jag funderat över ett tag:

Här på forumet såg jag någon som hade mossbollar i sitt akvarium och jag tyckte att det var himla snyggt. Så nu undrar jag: Hur får man tag på sådana, finns dom i vanliga djuraffärer, finns det någon här på forumet som säljer :) ? Vad "består" dom av, jag fattar ju att det är mossa men inte så mycket mer. Kan man "göra" egna?

Och så nästa fråga. Mina silvermollys har börjat bete sig konstigt. Det började med att min guramihona dog i fredags. Sedan dess har mina mollys kippat luft vid ytan, och silvermollyhanens mage är väldigt uppsvälld, och dom har inte fått mer mat eller så. Pumpen blåser på för fullt, jag fattar inte vad som är fel?

Tacksam för alla svar ! / Maja

PatrikN
0

1. Dom brukar finnas i djuraffärer.
Dom växer inte snabbt så tror inte det är någon större marknad för dom privat.
Tror ej man kan göra egna.

1. Har du kollat nitrit?
    Och googla på Bukvattensot och kolla så det inte är det du fått.

// Patrik

MajaaR
0

#1 1. Okej, tack !

2. Japp gjorde det förra veckan, det var inget nitrit men lite nitrat. Ska googla.

MajaaR
0

Jag tror inte att det är Bukvattensot, för på google stod det att fisken slutar äta, att det oftast drabbar ciklider.

KerstinL
0

Mollys är väldigt känsliga mot minsta lilla förändring i vattnet, dom är ju egentligen bräckvattensfisk. Är det lite förhöjt nitratvärde så räcker det säkert för att dom ska börja må dåligt..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

MajaaR
0

Jag har haft mitt akvarium i 3, snart 4 år, och jag har alltid haft lite nitrat^^ Mollysarna har jag haft sedan i November :)

myhombrero
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mossbollar brukar finnas på zooaffärer men oftast ser dom jätte tråkiga ut. Man får vara snabb och köpa när dom får in dom.

Mossbollar består av alger och man måste rulla på dom lite då och då för att dom ska hålla sig runda.

Jag tycker dom växer skapligt iaf. Jag köpte mina som små golfbollar för ca ett halv år sedan och nu är den största som en tennisboll.

Man kan dela på dom men för att få rom runda igen måste dom rullas ofta.

Våra bolla bor mer räkorna.