Räkor, syre och ljus?
Har beställt några räkor men jag tänkte se om de kunde bli lite fler innan de får bo med fiskarna som tydligen kan tygga på dem om man har otrur. Tänkte inreda en liten burk åt dem med sand och javamossa, men behöver de en pump med? Och hur är det med ljus hur mycket ljus behöver de?
Vad är det för räka.
olika räkor är olika känsliga.
Men mina körsbärs räkor har jag i ett 16 L akvarium utan pump och en spotlight lampa
// Patrik

De heter Caridina cf cantonensi. Och vad äter de??? Borde tagit reda på det innan jag vet men de var ju så söta…
Hade tänkt att ha dem tillsammans med min kampkille och hans tetror och småmalar men så sa hon som jag beställde dem av att fiskarna kan äta på räkorna och det vill jag ju inte så jag funderar på att köpa nått litet akvarium/burk/skål till dem istället.

En dvärgräka är det i alla fall…
En kampis kan ju äta upp dem om den är hungrig :D
Jag har tre olika sorters dvärgräkor, och de bor i 20-liters akvarier, med växter o ljusramp…
De kan nog trivas i ned till 10 liter akvarier… Jag använder sk "Pet Box" - billiga plastakvarier som man kan köpa i flera djuraffärer :D Mina äter fiskmat och gurka… Gärna räkmix!!

Då blir det en glasskål modell större för dem så länge de är små och så får de bo med kampisen då de blivit lite större1 :) Tack för hjälpen!