Nu har det börjat, då......
….dvs sjukdomarna och eländet med hålla akvarium
!
Behöver verkligen råd och hjälp; tror jag fått igång ett utbrott av bukvattusot.
I ett 80l kar går 10 Danio leopard, en guppyhona och två Molly dalmatin. I förrgår letade jag reda på en hona och två hanar ur stimmet med Danio och "öste" över dem till ett annat kar för att de förhoppningsvis skulle leka av sig där.(Där går några guppy)
Plötsligt var det mycket lättare att räkna stimfisken, och jag kunde bara konstatera att det fattades 2 Danio. Igår började ena Mollyhonan beté sig mycket underligt; uppblåst stod hon bara i ett hörn i ytan. Idag kunde hon inte stänga munnen och jag har nu "tagit bort henne". Magen var full av gulaktig sörja. Hittade också vad som måste vara en upplöst Danio bakom filtret, trots att jag rengjorde filtret så sent som i fredags….
De enda förändringarna som hänt i akvariet är nya växter och nya äppelsnäckor. Och tre Segelfensmolly gick ett knappt dygn i akvariet (för ca 1 ½ vecka sedan) för att därefter flyttas till annat kar, då de blev fullständigt utmobbade av den nu döda dalmatinmolly-honan.
(De i sin tur har nu pricksjukan och går i ett litet kar med saltvatten)
….och alla funderingar då…..
1. Kommer alla fiskar att dö utan behandling
2. Hur kommer Körsbärsräkor och äppelsnäckor att reagera på eventuell behandling
3. Kan jag utgå från att smittan överfördes till guppyakvariet nu, tillsammans med "Danio-leken"
4. Överallt där jag läst står att smittan bara blommar ut då akvariet sköts dåligt……men jag matar måttligt med frysta mygglarver/flingfoder/maltabletter/div. grönsaker som jag tar upp inom ett dygn och artemia, byter lite vatten varje vecka, rengör filtret varannan (och inte samtidigt), räkor och snäckor håller rent. Räkorna är ordentligt utfärgade, snäckorna växer och växterna trivs! (rumstemperatur på vattnet)
Detta blev långt…..men nöden är stor, också…Ni som kan det här - vad i hälsingland ska jag göra????
mvh, Monica
Snäckor brukar vara känsliga mot vissa sorters medicin så dom ska nog tas ur innan medicinering.. Det behöver ju inte vara sjukdom, Mollys är väldigt känsliga, speciellt om dom går i sötvatten. Den Mollyhonan som blev rund och dog kan ju ha drabbats av förstoppning el liknande..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Utifall förstoppning: är det skillnad på olika sorters mat när det gäller att stoppa upp!

Usch vad jobbigt det låter, jag avskyr när fiskarna blir sjuka!
Olika fiskar har olika tarmsystem har jag för mig, Malawiciklider och Discus vet jag att man ska mata väldigt sparsamt med röda mygg då det är för svårsmält för dom.
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu