Hur länge i påsen?
Hur länge kan man ha en fisk i påsen man köper den i? Då man bor på landet som jag gör så är det ju i storstäderna man kan få tag på de lite ovanligare sorterna. Men sen tar det ju ett gäng tillar att ta sig hem igen… Hur länge kan man ha en liten fisk eller några i en påse?
När jag handlade mina fiskar i sthlm som jag tog hem till skellefteå fick jag dem separat placerade i varsin smal påse. De låg där ett och ett halv dygn innan de kom i karet, men om de inte nyss fått massa mat så ska de visst klara åtminstine nån vecka. Är dom separat förpackade så har man också den fördelen att om en dör kan den inte förgifta de andra.
Man ber dom i djuraffären att paketera dom med lite vatten och mycket luft, i en större fiskpåse (inte standard) och istället för en knut så har man en gumisnodd så du själv kan byta luften mot ny.
Tänkt på att inte blåsa in luft utan att snabbt slå igen påsen så får man bästa resultat.
för luft som har varit i lungorna är redan förbrukad.
Packetera dom i tidningar och låta dom ligga varmt är också ett måste.
Jag har haft fisk i påse i 6 timmar med ett "luft byte"
// Patrik

När jag köpte fiskar och visste att det skulle ta tid innan jag kom hem bad jag djuraffären att fylla påsen med syrgas ist. för luft. De flesta akvarieaffärer har en syrgasbehållare, tror jag. Det går säkert jättebra att få hem dina fiskar!!

Som de andra säger, det är bara att säga till där du köper fiskarna att de kommer bli länge i påsen. De hjälper dig med det.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

om man har dom i en "vanlig" fiskpåse har jag hört att man kan ha dom max 2 timmar :)

#5: Vi har haft dem längre än så. Det är dock viktigt att tänka på att säga till i affären hur länge de blir där. Så ger de en större påse där det finns plats för mer luft.
Audiatur et altera pars

#6 okej;) det var bara vad dom sa till mej :P men det går säkert bra att ha dom en stund till :P

#7: Tyvärr är det inte alltid de är så kunniga på affärena där de säljer fiskar. Det är mycket sådant som gör att folk får hem fiskar som inte alls fungerar ihop och sådant.
Audiatur et altera pars

fiskar klarar sig länge bara dedt inte blir allt för kallt…
när vi har storaktioner i sthlm så packar jag fisken på morgonen runt kl 0700 å sen så kör jag iväg till de ställe där aktionen ska vara å sen så åker den nya köparen hem med fisken då det kan ta upp till iaf 12 timmar utan luftbyten m.m ….men det skadar jhu inte att göra ett luftbyte å sen hälla i lite kranvatten
Det går ju bra i påse bara man tänker på värmen. När fiskarna ligger mörkt i påsen är det lugnare och därför bättre att inte ta upp för att titta till eller byta luft under vägen hem. Värmen är bara att ta en kylväska eller en liten frigolitlåda med till exempel petflaskor med lagom varmt vatten i tillsammans med fiskpåsen.

Kylväska med varma block och tidmimgspapper över blocken, och sen be akvarieaffären (tänkte på den på södermalm i sthlm tror ni de har syrgas) fylla med syrgas och bara lite vatten, samt fiskisarna en och en för sig. Hepp det ska vi nog klara jag och mina löss! 
Tack för hjälpen!
#11 Janne på södermalms akvarieaffär packar fiskarna separat med mycket luft åt dig, han sa som sagt att mina skulle kunna ligga en vecka så i påsarna. Han använde inte syrgas.
#12 Vad var det för fisk som du köpte 1 vecka låter lite för mycket.
Det var danio margaritatus/rasbora galaxy. Mycket små saker. De skulle gå så länge de inte nyss fått massa mat sa han. De var iaf pigga och glada efter ett och ett halvt dygn.

Men så bra för det är till södermalm jag ska skicka pappsen tänkte jag!! :)
på en djuraffär sa dom till mig 2, 5 timmar. ;)
men det kan väl vara olika per fisk. eller så har affären fel. ;)
Glöm inte bort att fiskarna transporteras till butiker och grossister i påsar under längre tid.
Visserligen så kalkyleras det alltid med ett visst bortfall i dessa lägen.
Butikerna försöker naturligtvis att få köparen att prioritera transporten hem för att slippa stå för ny fisk.
Per/Haninge
Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.