Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1290 ggr
Scilla
0

Vattenvärden?

Jag testade mina två kar med seras teststickor idag (misstänker att de inte är de bästa i världen jämfört med separata tester, men pengarna tröt, och jag tänkte att man får ett hum iaf).

På mitt 20-literskar som är ett par veckor gammalt och just nu innehåller några posthorn och räkor fick jag värdena:

PH: 6,4 (ska testa om, men låga talet kan bero på mina rötter?)
KH: >6 *konstig symbol, som en liten ring med streck under* d
GH: samma som ovan
NO2: 0
NO3: 10 mg/l

I mitt 33-liters jordakvarium som varit igång 1,5 månad där det går fler räkor, snäckor, och ett par killis + några danio margaritatus var värdena:

PH: 7,4
KH: mellan >6->10 *konstig symbol, som en liten ring med streck under* d
GH: samma som ovan
NO2: 0
NO3: 50 ml/g

Kan man kostatera något av det? Hur är mitt KH? Något jag bör tänka på?
Hur är det med NO3, vad säger det om vattnet?

Aribigga
0

Det viktigaste du ska tänka på är att inte stirra dig blind på värderna, hur ser det ut i akvariumena? Är fiskarna/snäckorna stressade? Ser de ut att må bra?

Även om du skulle ha lite Nitrit så behöver du inte få panik om fiskarna ser oberörda ut, nitriten bryts nämligen ner fortare om man inte byter vatten. Ser fiskarna ut att må dåligt är det viktigt att byta vatten för att få mer syre i vattnet så fiskarna mår bra.

Jag hittade den här länken där det stod bra om NO3 som är Nitrat.
http://www.aquainterior.se/produkter_visa.asp?id=33

lurvponnyn.vimeddjur.se

Scilla
0

Tack för länken! Jag ville mest ha ett hum om hur det såg ut, som det är nu så ser fiskarna glada ut!

Inte minst ville jag veta hur stor skillnad det var mellan karen eftersom jag planerar flytta mina killis från det större till det mindre. Kan det ju vara bra att veta att PH-värdet kommer ändras så att jag verkligen tar det långsamt och koppar in även om det är en flytt på en meter mellan karen.

Nitriten var noll på båda testen så det känns bra. Då gör bakterierna som de ska och skapar nitrat. KH:t verkar också ligga inom det okej värdena.