Hej hej
Jag har varit borta från akvariehobbyn i några år nu, men har nu ett boende som tillåter ett större akvarium hemma igen.
Förut byggde jag akvarium själv- både till mej själv och på beställning från andra. Oftast var det helglas, men även inbyggnadsakvarium med bårande ramar.
För min del var det bara fisk från en sjö som gällde- Malawi! vattnet i våran kommun har perfekt hårdhet och rätt kalkhalt för just Malawiciklider. Inredda med medelgrovt grus på botten-lagt på en 5 mm tjock frigolitskiva, för att vara rädd om glaset när dom börjar gräva så stenarna ramlar ner. Stenar förresten, jag hade bara stenkol i varierande storlekar, störst i botten- lagda direkt mot frigolitskivan, och sen mindre uppåt. Inga växter överhuvudtaget.
Maten gjorde jag alltid själv i en mixer, det var tre lika delar av frysta räkor med skal, frysta ärtor och fryst hackad spenat. detta mixades ihop till en smet och sen frös jag in det i "iskubslådor". Sen fick dom en matbit direkt ur frysen varannan dag. Dom förökade sej hela tiden och det var alltid full fart i akvariet. Reningsverket var det största innerfiltret med tre filterpatroner från känt tyskt märke (grönt var det) som pumpade 1200 i/tim.
Nu har jag funderat på att börja bygga ett nytt i 3-400 litersklassen, så jag kommer nog titta in här för tips, tankar och ideér. Jag bifogar en bild på ett av mina egna akvarier, det är på 333 liter.
MVH//ROB
Hej! Läckert akvarium på bilden! Jag har en dröm att någon gång bygga ett eget kar.. Men jag har inte byggt upp modet än =)
Välkommen hit! Ser fram emot bilder på akvariebygge! 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Hej och tack! Jo det akvariet blev riktigt bra. Hörnlisterna är bara för att skydda glaset mot stötar när man ska flytta det. Tyvärr sålde jag det vid skillsmässan- och ännu mer tyvärr till en kille som inte hade intresset, så han- kastade det. Det enda positiva var att jag fick ett kvitto på hur hållbara mina akvarier var. När han sköt det over kanten på kontainern som var tom- då blev det en buckla i botten av kontainern- men akvariet var helt…….
Ska jag bygga ett idag blir det ett ramakvarium med svetsade stålvinklar och rostfri plåt i botten och på sidorna och bara frontglas. Och det blir på ganska många liter.
Självklart kommer det byggbilder här då.
MVH//ROB

Hejsan och Välkommen hit.
Låter superintressant med dina byggen. Ser fram emot att få följa det med bilder sedan. Har alltid tyckt det är så häftigt med de som kan göra egna akvarium. Har själv ett hemmabygge här hemma, fast det är inte jag som byggt det tyvärr.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars