Snäckor.
Jag såg 2 skräp-snäckor i mitt akvarium nyss. En var helt genomskinlig och den andra var brun.
Hur har dom kunnat komma in dit?
Hur får man bort dom?
Dom är ca. 5mm stora.
Man kan få med snäckor med växterna man köper. Det kan finnas ägg på dem som sedan kläckts i ditt akvarie. Det jag blivit tipsad om är att alltid skölja av plantorna i ljummet vatten innan jag sätter dom i tanken.
Det finns vissa fiskar som gillar dessa småsnäckor och ev deras ägg. Sådana är ju bra att ha, för de städar givetvis annat än just snäckorna med. Tror att det ska finnas vissa "trevliga" snäckor som äter andra mindre önskvärda snäckor.
Paulina
Kom nu på vad de fiskarna heter ;) Botior. Finns i lite olika format, men alla äter inte hela snäckan som det verkar, vissa äter väl bara äggen? Rätta mig gärna om jag snurrar, men jag har för mig att jag läste detta i en diskussion om detta på ett annat forum.
Paulina
#1 & 2 Okej tack! :) Vilka är dom där "trevliga" snäckorna då? :)
Jag skulle ta upp dom från akvariumet med en håv men råka hä ner den i gruset så nu har jag inte sett den nå mer, men jag gissar att den är död. (nergrävd i gruset) 
Snäckan som äter andra snäckor heter Anentome Helena. Finns i många zoobutiker här men hur det är i övriga landet vet jag inte.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Okej tack fär svar! :D
Jag har kommit fram till att den ena snäckan var en 'kanelbullesnäcka'. Är dom farliga eller något?
snäckor/sniglar av alla slag är nytto djur i karet. dom rensar karet från matrester och ev döda fiskar som man inte hittar tar sniglar handom och dom tar även hand om annat som döda blad m.m.
och är alltså nyttigt att ha.får man mycket snäckor så är det ett tecken på att man matar för mycket.
Praktbotia en av dom som äter snäckor ska man inte ha under 200-300L.
men det finns en annan art som heter Dvärgbotia som man kan ha i kar med minst 60-70L.
sedan finsn det
Skunkbotia
Pakistanbotia
Polka-dotbotia som också äter snäckor men dom vill dock inte vara i kar under 100L.
Okej! Men jag har ett 54Liters. :/
då funkar inte någon av Botiorna då.
okej.