Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 4302 ggr
Pulcherimas
0

Viltformer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är klar nybörjare på allt detta, men någonstans ska man ju börja….! Min fråga gäller vad som räknas som viltform när det gäller levandefödare? Ska det alltid finnas fångstplats och datum? Om en akvarieaffär har t.ex Xiphophorus pygmaeus "Rio Axtla" utan datum….gäller den fortfarande som viltform då??

Och så detta med guppy: samma gäller ju här (fångstplats och datum) men vad gäller för Endlers? Är det verkligen en viltform? Och hur i hela friden ska man kunna veta att informationen man får är riktig???

Hoppas någon kan räta ut frågetecknen!

/Monica

andrea-esme
0

jag fattar nada  skriv mycke lätttare såj ag för står

KerstinL
0

Är det en fisk som kommer från Rio axtla t ex så ska det stå VF (vildfångad) om det är yngel från en fisk från samma ställe så ska det stå F1, F2 osv beroende på vilken generation i ordningen det är. Det är inte alla zoobutiker som anammar detta tyvärr, lite synd för oss som verkligen är intresserade.. Vi känner dom flesta på zoobutikerna runt sthlm så vi litar på deras ord men man kan ju aldrig vara 100 ; )

Ang. Endlers så finns dom (så vitt jag vet) inte kvar i naturen, där dessa fiskar kom från från början står tydligen ett hotellkomplex nu.. Det finns dock en liten rackare som kallas Trinidadguppy som nästan ser ut som Endlers och dom är en "ny" vildform på guppy…

Har jag skrivit nåt som absolut inte stämmer så får ni gärna hojta till, ifall ni har fått annan info Flört

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

knotan
0

Hejsan!

Enligt vad jag har hört så finns Poecilia wingei kvar i naturen. Jag har själv en stamm som ursprungligen samlats in vid "Black endler pond" 2004.

Mvh Daniel

KerstinL
0

Poecilia wingei och poecilia endleri är samma fisk ja, det hade jag glömt.. Den endleriguppyn som nu heter P wingei hette från början poecilia reticulata endleri men nu har dom kommit på att det är en wingei.. invecklat värre, hehe..

Har du några sådana exemplar till övers Daniel?? Flört

Cool

knotan
0

Visst har jag det. Om du inte tycker Sala ligger allt för långt bort så är du välkommen att hämta ett gäng.

Pulcherimas
0

Hej : )

Om Endler (wingei) är en ursprungsform, undrar jag över varför de ser så olika ut hos olika akvarister? När det gäller Xiphophorus helleri (svärdbärare) som också finns i en mängd olika färger/mönster så står ju fångstort med (vilket väl ska förklara skillnaden fiskarna emellan). Men jag har aldrig sett detta i samband med Endlers? Dessutom finns Endlern under kategorin odlings-och kulturform hos SUF (Svensk ungfödarförening)??? Ursäkta om det är lite dumma frågor, men blir rätt snurrig av allt läsande på diverse fisksidor Förvånad!!

/Monica

KerstinL
0

Endlers finns i olika odlingsformer, jag har tex Endlers California tiger en jättevacker Guppy som inte ens påminner om ursprungsformen.. Att fiskar ser olika ut beroende var dom fångats är inget konstigt så är det med dom flesta arter. Många arter har fått nya namn oxå då dom först antagits vara en färgform.. Vi har tex Xiphophorus mayae som innan antagits varit en helleri.. Jag är inte jätteinsatt i det här med genetik och sånt men jag vet att det finns arter som är rena odlingsformer, dvsdom finns inte längre kvar i det vilda eller är så "bortavlade" från ursprunget så dom inte räknas som en "ren" art. Dom flesta mindre arterna är ganska färglösa i naturen då dom annars blir för lätt byte, alla röda svärdbärare är framodlade tex.. Mollys är oxå relativt ofärgade men har odlats fram i svart, vit, gul, röd, dalmatiner mm mm. Många gånger resulterar detta in infertilitet så arterna är svårare att föröka.

Cool

Silvernalles
0

Om man har en "ren" stam endlers, kan man då korsa dessa med en annan typ "rena" endlers och de då fortfarande är rena endlers?

KerstinL
0

Ja, men är man osäker är det dumt att chansa.. ; )

Cool

PatrikN
0

#8 Om man korsar två olika arter som är "rena" så blir dom ju ingen vild form eller "rena" endlers.

// Patrik

knotan
0

Hej igen!

Vad man väljer att kalla för viltform kan kanske variera mellan olika akvarister. För mig är en viltform av levandefödare (för det är ju sådana vi har diskuterat hitentills) en fisk som ser ut som ursprunget, alltså de fiskar som sammlats in från naturen. Många levadefödare som t ex Guppy, Poecilia reticultata, finns numera i massor av odlingsformer. Dessa odlingsformer är fortfarande guppys men de är inte någon viltform, de går inte att hitta i naturen.

Olika odlingsformer av svärdbärare, Xiphophorus helleri, och platy, Xiphophorus maculatus, (och även indianplaty, Xiphophorus variatus) som man stöter på i butiker är ofta inte ens rena arter utan är hybrider (korsningar) mellan svärdbärare och platy. Dessa korsningar blir fertila (vilket inte alltid är fallet när man korsar olika arter). På detta sätt har man lyckats flytta olika anlag för färg, fenform,mm mellan arterna.

När det gäller endlers så verkar det namnet ha använts till olika odlingsformer av vilttypade guppys/endlers. Förut hade inte endlers, Poecilia wingei, status som egen art utan räknades som en typ av Guppy. Numera har den alltså status som egen art. Endlers kan se väldigt olika ut beroende av på vilken lokal de har fångats. De kan även variera mycket i utseende på en och samma lokal. "Fanatiker" i USA har renodlat vissa fenotyper av endlers som samlats in från det vilda. Man pratar då om olika stammar. Om man blandar de olika stammarna så har man fortfarande rena endlers, men om man blandat stammar från olika fångstlokaler så är det ju möjligt att man fått fram en variant som inte kan hittas i naturen.

Hoppas att detta inlägg inte har förvirrat saken ännu mera :).

Pulcherimas
0

Tack, Knotan! Jag djupdyker med huvudet före i detta ämne, finns en hel del att läsa på webben (allt är dock inte lika lätt att förstå Förvånad) Rekomenderar en relativt ny svensk sajt med trevliga människor som heter SUF.

http://www.jojjeman.se/news.php

* fixade länken// KerstinL

otra-vez
0

Jag har 2 olika stammar av vildendler infångade på olika ställen, ca 1 1/2 kilometer från varandra, samt tre olika akvariestammar av Endler, och dessutom Trinidadguppy. Jag ser inga speciella likheter mellan Endler och Trinidadguppy alls.

Dessutom kommer ju alla dvärgsvärdbärare från Ria Axtla ursprungligen då de ej finns någon annanstans i naturen…

Usch, ja, det är mycket med fiskar, men fina är de!!

Wassago
0

#13 Eller nån annan för den delen, har ni ingen bild att lägga upp på Trinidadguppyn?

Har själv Endlers som skall vara "viltform" men finns inga fångstdatum el plats men dom är ju fortfarande Endlers. å Måste säga att det är magnifika fiskar, hanarna är ju små juveler och dom är lätta och tacksamma.